اجتماعی

رییس سازمان ملی بهره‌وری خبر داد: رشد ۴ درصدی اقتصاد

رییس سازمان ملی بهره‌وری از رشد ۴ درصدی اقتصادی در دو سال اول دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، میر سامان پیشوایی در همایش بنگاه‌های اقتصادی برتر و بهره‌ور زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رشد اقتصادی پایدار در کشور اظهار کرد: اگر دغدغه بسیاری از فعالان اقتصادی را بپرسیم، شاید مهمترین مطلبی که بر آن تاکید کنند رشد پایدار اقتصادی است و علت آن این است که در دهه ۹۰ عملکرد خوبی را در کشور نداشتیم.

به گفته وی، متوسط رشد اقتصادی در دهه ۹۰ نزدیک به یک درصد و رشد شاخص بهره وری کل عوامل تولید حدود ۰.۴ درصد است، این درحالیست که حسب اسناد قانونی و سند برنامه ششم، قول و قراری که داشتیم، این بود که حدود ۸ درصد رشد اقتصادی را محقق کنیم که از این ۸ درصد ۲.۸ درصد از محل ارتقای بهره وری باشد.

وی با اشاره به اینکه رشدهای مکرر منفی یا نزدیک به صفر در دهه ۹۰ باعث شد اکنون اثر آن را در درآمد سرانه و سفره‌های مردم ببینیم، گفت: اگر نتوانیم برای آن فکری کنیم به نظر جز نکاتی است که آسیب پذیری از آن خواهیم داشت.

پیشوایی در ادامه به عملکرد دو سال گذشته اشاره کرد و توضیح داد: با تلاش مجموعه فعالان اقتصادی، در دو سال اول دولت مردمی، عددی بالای ۴ درصد رشد اقتصادی داشتیم. یعنی تولید ناخالص داخلی این مقدار رشد داشته است. هرچند که با برنامه‌ فاصله داریم اما از اتفاقی که در دهه ۹۰ افتاد به جلو حرکت کردیم.

رییس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه رشد اقتصادی یا رشد تولید عمدتا از سه محلِ افزایش موجودی سرمایه یا افزایش اشتغال یا از بهره وری اتفاق می افتد، و دو مورد اول نیاز به منابع مالی خوبی دارد، گفت: اکنون در کشور خزانه پر پولی نداریم که بخواهیم با آن سرمایه گذاریهای بزرگی انجام دهیم از همین رو نگاه‌ها به سمت بهره‌وری است؛ به این معنی که بتوانیم از منابع در اختیار بهتر استفاده کنیم. به طور  قطع بهره‌وری نیز در دو موضوع تدبیر و نوآوری ریشه دارد.

رییس سازمان ملی بهره‌وری در ادامه با اشاره به گزارش شاخص نوآوری جهانی، توضیح داد: در این گزارش که کشورهای مختلف را در حوزه نظام نوآوری تحلیل و رتبه بندی می‌کند، رتبه ایران از میان حدود ۱۲۰ کشور، ۶۳ است که البته رتبه بدی نیست، زیرا ۲۰ سال گذشته رتبه ۱۱۰ را داشتیم. اما در این گزارش صحبت از این می‌شود که یکی از عوامل رشد کشورها در حوزه اقتصاد، لوکوموتیوهای اقتصادی هستند و آن را به شرکت‌های بزرگ مقیاس نوآور تعبیر می‌کنند به این معنی که شرکت‌هایی می‌توانند حکم لوکوموتیو اقتصادی را در رشد اقتصادی داشته باشند که تعداد لوکوموتیوهای اقتصادی‌شان بیشتر باشد.

وی افزود: از ایران، فقط نام یک شرکت در آن فهرست ذکر شده است، درحالیکه کشورهایی هستند که در این حوزه نزدیک به ۲۰۰ شرکت دارند.

رییس سازمان ملی بهره‌وری در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: حرکتی که طی دو سال گذشته با تاکید رییس جمهور در کشور داشتیم و در برنامه هفتم نیز به مهمترین بند سیاست‌های کلی برنامه هفتم تبدیل شد، بند یک آن سیاستها است که انتظار داریم در برنامه هفتم رشد اقتصادی با تاکید بر افزایش بهره وری کل عوامل تولید را داشته باشیم.

پیشوایی گفت: در حوزه افزایش بهره وری در پنج سال آتی برای رسیدن به اهداف برنامه چه می‌خواهیم کنیم؟ اگر برنامه‌ای نباشد نتیجه‌ای اتفاق نمی‌افتد.‌ اقدامی که سازمان ملی بهره وری در حوزه شرکت‌ها انجام می‌دهد برنامه‌های توانمندسازی و سنجش بهره‌وری است.

ادامه دارد 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023