گردشگری و سفر

مهدیشهر دیار مناظر چشم نواز +تصاویر

مجله خبری آبادی 118/سمنان شهرستان مهدیشهر یکی از پرترددترین مقاصد گردشگری در استان سمنان است، شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد، مهدیشهر و درجزین سه شهر این شهرستان هر کدام از یک منظر و در فصول مختلف گردشگران زیادی را جذب خود می‌کنند.

شهرستان مهدیشهر،از شهرستان‌های شمالی استان سمنان است که از نظر آب و هوایی در منطقه پرباران خزری واقع شده و همین ویژگی، چشم‌اندازهای زیبایی در این شهرستان بوجود آورده است.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، این شهرستان یکی از سرسبزترین و خوش آب و هواترین نقاط استان سمنان است. طبیعت کوهستانی، آب و هوای خزری و نزدیکی به کویر سمنان و از همه مهم‌تر مهمان نوازی مردمان این دیار از این شهرستان، مقصد خوبی برای سفرهای نوروزی ساخته است. شهرهای مهدیشهر ،درجزین و شهمیرزاد که به بهشت کویر اشتهار دارد سه شهر این شهرستان هستند.

شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد

شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد در شمال سمنان واقع شده است.در این شهر علاوه بر جاذبه‌های طبیعی مانند طبیعت سبز در کنار کوهستان و آب و هوای معتدل، می‌توانید برخی بناهای تاریخی مانند”شیرقلعه”، “قلعه شیخی” و “دژوهل”(به عنوان یکی از کانون های مهم اسماعیلیان) را نیز مشاهده کنید.البته بزرگ ترین باغ گردوی جهان با وسعت ۷۰۰ هکتار نیز در این شهر واقع شده است.قلعه دژ وهل، چندین درخت کهنسال ثبت شده از جمله گردوی کمان رستم، هفت چشمه، خانه ها و خانه باغ های قدیمی، بافت تاریخی و…از دیگر جاذبه‌های این شهر زیبا و خوش آب و هواست.

روستای ملاده

روستای ملاده در ۶۰ کیلومتری شمال شرق شهمیرزاد واقع شده است . این روستا از توابع دهستان پشتکوه شهرستان مهدیشهر است. برای دسترسی به این روستا از شهمیرزاد به سمت فولاد محله و ساری حرکت نماییدپس از طی حدود ۴۰ کیلومتر و و قبل از روستای رسم رودبار ، جاده آسفالته مشخصی که در ابتدای آن تابلویی نصب شده به سمت شمال از جاده اصلی منشعب می شود. مسیر را ادامه داده و پس از عبور از روستاهای پرور ، کولیم ، تلاجیم ، تمام ، فینسک و شلی به روستای ملاده می رسید. این روستا دارای آب و هوای معتدل در بهار و تابستان و سرد در زمستان است و به شکل خطی است که در حاشیه رودخانه تشکیل شده است و دارای بافت معماری سنتی است .می توان در کوچه های سنگفرش آن قدم زد و از زیبایی باغات و معماری مسکونی آن لذت برد .

ملاده دارای بافتی زیباست و علاوه بر زیبایی روستا ، در فاصله حدود ۹ کیلومتری شمال آن منطقه سرخ ده قرار دارد . سرخ ده دارای بافت درختچه های انبوه است و منظره ای بدیع را بوجود آورده است برای رسیدن به سرخ ده می بایست از جاده خاکی شمال روستا که در دل کوه پیچ خورده و به بالای آن می رود استفاده کرد . در نقطه ای که دو کلبه در سمت راست وجود دارد راه خاکی مشخص است که به سمت دشت وسیعی می‌رود. اینجا ییلاق سرخ ده است و با روستای سرخ ده ۴ کیلومتر فاصله دارد و در فصل بهار با انبوه گل‌های رنگارنگ می توان جلوه بسیار زیبایی از منطقه را دید.

تنگه و چشمه روزیه

این تنگه در روستای چاشم واقع شده است. این تنگه از دامنه شمالی کوه ارُم آغاز شده و پس از طی هشت کیلومتر پایان می‌یابد. پیمایش این دره که از شمال غرب آغاز و به سمت جنوب شرق پایان می‌پذیرد ، نیازمند ابزار و دانش سنگنوردی است. اما بازدید از دهانه شمال غربی آن برای همگان امکان پذیر است .برای دسترسی به این منطقه ابتدا از شهمیرزاد به سمت روستای چاشم حرکت کرده و یک کیلومتری قبل از روستای چاشم در سمت غرب جاده‌ای خاکی وجود داردکه سوله‌ای آبی رنگ بر فراز آن ساخته شده است. این جاده را پی گرفته تا پس از حدود ۱۰ کیلومتر به ابتدای تنگه می‌رسید برای پیمایش تنگه از داخل رودخانه در خلاف جریان آب، مسیر را به سمت جنوب ادامه داده تا به اولین آبشار که ارتفاعی برابر سه متر دارد برسید از سمت راست این آبشار مسیری برای صعود و بالا رفتن ایجاد شده است. این مسیر را بالا رفته و به آبشاری دیگر به ارتفاع ۲.۵ متر می رسید .در سمت راست آن تونلی وجود دارد که مسیری را برای  بالا رفتن ایجاد کرده‌اند و از آن بالا رفته و ادامه مسیر بدهید . در اینجا مسیر تقریبأ مسطح است و از سمت چپ رودخانه حرکت را ادامه داده تا به یک محیط تقریبأ باز می‌رسید که یکی از چشمه‌های آب رودخانه در آن قرار دارد . در مسیر دست چپ رودخانه حرکت را ادامه داده و در امتداد رودخانه پیش بروی این مسیر تا  ۷۰۰ متر ادامه یافته تا به آبشاری به ارتفاع ۵ متر ی رسد از اینجا به بعد مسیر نیازمند پیمایش فنی از دهانه دیگر رودخانه است.

منطقه حفاظت شده پرور

منطقه حفاظت شده پرور که از سال ۱۳۵۵ به عنوان منطقه حفاظت شده تصویب شده ، با وسعت ۶۴.۸۴۴ هکتار در شمال شهرستان مهدیشهر قرار دارد.

مهدیشهر دیار مناظر چشم نواز

این منطقه که در البرز شرقی واقع شده از شمال به شهرستان ساری و شهرستان سوادکوه، از جنوب به شهمیرزاد، از شرق به شهرستان دامغان، و از غرب به شهرستان فیروزکوه محدود شده است .

منطقه حفاظت شده پرور تحت تاثیر آب و هوای شمال البرز و شرایط جوی فلات مرکزی ایران است. نرخ بارش آن از شمال به جنوب و از شرق به غرب کاهش پیدا می‌کند . این منطقه  دارای رودخانه دائمی است که  در خارج از منطقه از قله نیزوا سرچشمه گرفته و پس از حرکت از سمت غرب و شمال از آن خارج می شود و یکی از شاخه های رودخانه تجن را تشکیل می‌دهد.

روستاهای پرور ، کاورد، تمام ، تلاجیم ، فینسک و ملاده در آن قرار دارند . چشم انداز های طبیعی ، انواع گونه‌های جانوری شامل خرس ، گربه وحشی ، ییلاق های متعدد، انواع گیاهان دارویی و بناهای تاریخی گوناگون و کاخ ابراهیم خان در ملاده از جاذبه‌های گردشگری منطقه است.

منطقه نمونه گردشگری دربند

“دربند” منطقه سرسبز کوچکی است که در حدفاصل مسیر مهدیشهر به شهمیرزاد واقع شده  و مهم ترین قابلیت گردشگری آن، آب و هوای مطبوع، طبیعت بکر و غار دربند است.غار “دربند” از غارهای آهکی بزرگ ایران است که طول آن به حدود ۱۵۰ متر می رسد.ستون های بزرگ استلاگتیت و استلاگمیت و دیواره های آهکی از جاذبه های این غار است.

غار “دربند”مهدیشهر

“غار دربند” مهدیشهر در دامنه جنوبی غار لَهَرد در ارتفاع ۲۰۵۸ متری از سطح دریا واقع شده است . طول غار ۱۱۴ متر و عرض آن ۲.۲۰ متر تا ۳۰.۵۸ متر متفاوت است .

مهدیشهر دیار مناظر چشم نواز

ارتفاع سقف تا کف این غار در کمترین نقطه ۲.۴۰ متر و در بلندترین نقطه ارتفاعی آن ۲۵ متر است .

غار متعلق به دوره کرتاسه و از دوران سوم زمین شناسی است و می توان قدمتی در حدود ۱۴۰ میلیون سال را برای آن تخمین زد. این غار آهکی بوده و دومین غار آهکی کشور محسوب می شود.

این غار از آهک توده ای سفید خاکستری چرکدار تشکیل و شکل عمومی غار بیضی مانند است . این غار به علت نزدیکی به مهدیشهر و قریه دربند محل سکونت و اختفاء بوده و افسانه ها و داستان های بسیاری پیرامون طول غار  ، کشف آثار قدیمی و نوع تشکیل غار در بین بومیان منطقه رواج دارد .

 برای دسترسی به این غار زیبا تنها یک راه وجود دارد . بعد از عبور از مهدیشهر و سپری کردن حدود ۲ کیلومتر به سمت شهمیرزاد ، در سمت چپ جاده ای به سمت شمال و دامنه کوه وجود دارد که در ابتدای آن تابلوی غار تاریخی دربند خودنمایی می کند. این جاده آسفالته را تا انتها ادامه داده و جاده خاکی که به سمت شمال در دامنه کوه ایجاد شده را طی و سپس به درب ورودی می رسید .

جنگل فینسک

جنگل فینسک در ۵۶ کیلومتری شمال شرقی شهمیرزاد و در دامنه های جنوبی رشته کوه های البرز واقع شده است .

اقلیم منطقه تحت تاثیر آب و هوای مدیترانه ای با باران بهاره همراه است . این جنگل از لحاظ زیبایی به دلیل اوج گرفتن بر فراز موه و حرکت در مسیر کنار دره دارای چشم اندازهای بدیع و زیباست . بیشترین بازدید از این جنگل در اواسط بهار و اوایل پاییز صورت می گیرد .برای دسترسی به این منطقه ابتدا از شهمیرزاد به سمت فولاد محله حرکت می کنید . پس از طی ۴۰ کیلومتر و قبل از روستای رسم رودبار ، در سمت چپ جاده ، جاده آسفالته مشخصی وجود دارد که در ابتدای آن تابلوی بزرگی نصب شده که فاصله روستاها را از ابتدای جاده نمایش می دهد . به سمت این جاده پیچیده و به سمت فینسک حرکت نمایید . فاصله فینسک از ابتدای جاده حدود ۱۴ کیلومتر است . پس از گذر از روستاهای پرور ، کولیم ، پس از کاورد و ۲ کیلومتری  روستای فینسک در محلی موسوم به پل شهدا (پل دارای تابلو است) که بر فراز تپه ای در شمال شرق آن آثار ساخت و ساز یک ساختمان به چشم می خورد . از کنار سیل شکن ها در شمال جاده مسیر پاکوب شکل گرفته و با زیگزاگ های متوالی بر فراز تپه می رسد. صعود این مسیر حدود ۱۵ دقیقه به طول می انجامد.  مسیر از کنار آغل گوسفندان به سمت شرق امتداد می یابد . مسیر ، پاکوب مشخصی است که دامنه کوه را به سمت شرق تراورس می‌کند، سپس با عبور از میان درختچه های ازگیل و زرشک وحشی کم کم تغییر چهره داده و به انبوهی پوشش گیاهی آن افزوده می‌شود . در طول مسیر به منطقه‌ای که چشمه‌های فراوان در آن جاری است می‌رسید . اینجا تنها منبع تامین آب شرب منطقه است . فاصله چشمه‌ها از آغل ابتدای مسیر حدود ۱.۵ ساعت است.

مهدیشهر دیار مناظر چشم نواز

منطقه نمونه گردشگری جنگل رودبارک

رودبارک در ۸۰ کیلومتری شمال شرق سمنان در مسیر راه شهمیرزاد به “فولاد محله” در شهرستان مهدیشهر و در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده است، این منطقه بخشی از منطقه حفاظت شده پرور است و به دلیل وجود جنگل‌های پهن برگ و آب و هوای خنک به ویژه در فصل تابستان مورد توجه گردشگران قرار دارد.تنوع گونه های گیاهی و جانوری، دمای مناسب به ویژه در فصل تابستان و چشم‌اندازهای طبیعی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

منطقه نمونه گردشگری چاشم

روستای چاشم از توابع بخش شهمیرزاد شهرستان مهدیشهر در ۱۹ کیلومتری شمال غربی شهمیرزاد واقع شده است و در پای قله کوه “نیزوا” قرار دارد.”چاشم” روستایی پایکوهی است و آب آن از چشمه و قنات تامین می شود.مهم ترین جاذبه گردشگری این منطقه، ارتفاعات زیبا و چشم نواز نیزوا، وجود امکان تفریح زمستانی در منطقه، چشمه روزیه، وجود تپه های باستانی، امامزاده ها و … است.
شهرستان مهدیشهر به فاصله کمی از مرکز استان و محور پرتردد تهران سمنان مشهد واقع شده و لذا اگر سفر نوروز امسال از این محور عبور می کنید، بهتر است چشم‌اندازهای زیبای این شهرستان و جاذبه‌های چشم نواز و تاریخی آن را از دست ندهید.
مهدیشهر دیار مناظر چشم نواز
انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023