جامعه شهری

جلسه پرحاشیه شورا در «روز شوراها»؛ از خروج برخی اعضا تا تک‌ماده مدیریت شهری برای قبولی

جلسه امروز شورای شهر تهران در روز شوراها با حاشیه‌هایی همراه بود؛ از ترک تعدادی از اعضای شورا برای آبستراکسیونی که به نتیجه نرسید تا تذکر چمران برای جلوگیری از اسراف وقت و مجادله لفظی برخی اعضای شورای شهر و تک ماده برای قبولی مدیریت شهری.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، جلسه صبح امروز شورای شهر تهران که همزمان با ۹ اردیبهشت ماه سالروز تاسیس شوراهای شهر برگزار شد قرار بود که با توجه به دستور جلسه امروز شورا یک روز آرام باشد؛ چرا که قرار بود بعد از مدت‌ها در روز شوراها هیات امنای محلات که جایگزین شورایاری‌ها هستند آغاز به فعالیت کند.

در جلسه امروز شورای شهر، شهردار تهران به همراه تعدادی از معاونین خود از جمله فروزنده معاون مالی، توکلی زاده معاون اجتماعی و فرهنگی و هرمزی معاون حمل و نقل به صحن شورای شهر آمد تا همراه با اعضای شورا آغاز به کار فعالیت هیات امنای محلات در دوره ششم مدیریت شهری فعال شده‌اند را جشن بگیرند.

در جلسه امروز شورای شهر هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران به ارائه گزارشی از وضعیت حمل و نقل عمومی پرداخت و در مورد قراردادهای منعقد شده شهرداری در چین توضیحاتی ارائه کرد که این توضیحات سبب واکنش‌های اعضای شورای شهر شد؛ به گونه‌ای که در ابتدا نرجس سلیمانی با تاکید بر اینکه با این حجم از موضوعات مالی در قرارداد چین هنوز ابهاماتی وجود دارد که به آن پاسخ داده نشده است، گفت: در مورد واردات وسایل حمل و نقل عمومی وعده‌های زیادی شنیدیم و عملا اتفاق خاصی نیفتاده و باید بگویم که مدیریت شهری در حوزه اجرایی با تک ماده هم به نمره قابل قبولی نمی‌رسد.

در ادامه ناصر امانی در واکنش به گزارش معاون شهردار با قرائت آیه‌ای از قرآن که در مورد حضرت ابراهیم و چگونگی زنده شدن مرده‌ها است، گفت: حضرت ابراهیم به خدا گفت که چطور مرده‌ها را زنده می‌کنید و خدا به او فرمود که چهار مرغ بگیر، قطعه قطعه کن و دعوتشان کن که به سمتت بیایند و بعد ابراهیم دید که مرغ‌ها به سمتش پرواز کردند. جای سوال است که واگن‌های مترو از چین چه زمانی پرواز می‌کنند و به تهران می‌رسند تا ما به چشم ببینیم تا قلبمان مطمئن شود.

در ادامه جعفر تشکری هاشمی نیز با تاکید بر اینکه هنوز متوجه نشدیم که در حوزه اتوبوسرانی اساسا با طرف خارجی قرارداد بستیم یا خیر؟ گفت: باید صراحتا گفته شود که قرارداد به چه شکل بسته شده است و من به یاد دارم که شهردار در یکی از جلسات شورای شهر اعلام کرد که چهار ماهه اتوبوس‌ها را به تهران می‌آورد اما هنوز با گذشت زمان زیادی از این صحبت اصلا تردید دارم که قراردادی منعقد شده یا نه؟ 

محمد آخوندی نیز در واکنش به گزارش معاون شهردار گفت: من برای روشن کردن این میکروفن حساسیت زیادی دارم و معتقدم نباید این مسئله در جهت تسویه حساب سیاسی و مواضع حزبی باشد و همه ما با ارتباطاتی که با نهادهای قضایی و مجلس داریم می‌توانیم در راستای حل مشکلات از این ارتباطات استفاده کنیم؛ اما اینکه هر روز بگوییم چرا بیشتر اتوبوس نیاوردید که نمی‌شود و چرا ما به عنوان شورا خودزنی می‌کنیم. در حالیکه این قرارداد چین می‌تواند بزرگترین افتخار برای شهر تهران باشد و ما شورا و شهرداری را از هم جدا نمی‌بینیم. 

وی با تاکید بر اینکه وقتی فردی معلوم الحال در فضای مجازی مسئله‌ای را منتشر می‌کند باید دنبال کنیم که توضح داده شود، ادامه داد: همکاران ما در شهرداری از خودشان دفاع می‌کنند و من از کیان شورا دفاع می‌کنم و کسی که حرف شورا را امروز می‌شنود چه فکری می‌کند. 

مهدی اقراریان نیز با تاکید بر اینکه بارها اعلام کردیم که مباحث مطرح شده در قراردادها برای ما مبهم است و شفافیت ندارد، گفت: شهردار تهران چند دوره نماینده مجلس بوده و چگونه است که از انتقادات ما ناراحت می‌شود.

مهدی عباسی نیز با اشاره به موارد منتشر شده از قرارداد چین در توئیتر گفت: اگر اسنادی وجود دارد باید این اسناد به ما داده شود و اگر این ادعاها درست است باید به شورا گزارش دهیم. 

وی افزود: وظیفه شورا مشخص است وقتی شورا بدون پیوست دو میلیارد یورو مصوب می‌کند یعنی ما می‌خواهیم به شهرداری کمک کنیم و بنده نماینده مردم هستم و درست نیست از کنار یک قرارداد بزرگ بین‌المللی بگذریم و باید ناراحت باشیم از اینکه یک خبرنگار اسنادی را دارد که ما به عنوان عضو نداریم. 

علیرضا نادعلی نیز با بیان اینکه افرادی در آستانه انتخابات گرگ‌های پروژه بگیر را در فضای مجازی علم می‌کنند که یکبار به جان امام جمعه تهران می‌افتد و یکبار به جان شهرداری گفت: باید در خصوص بسته‌های حمل و نقلی که خریداری شده به مردم اطلاع درست داده شود. 

به گزارش مجله خبری آبادی 118، مهدی چمران از اعضای شورای شهر خواست که پاسخ یکدیگر را ندهند و تنها سوالات و پیشنهادات‌شان را در مورد گزارش معاون شهردار بیان کنند و گفت: اینکه جواب یکدیگر را بدهیم اسراف است و وقت مردم را گرفته‌ایم و ما می‌توانیم در اتاق‌هایمان جواب همدیگر را بدهیم و صحن شورا محل مناسبی برای پاسخگویی به یکدیگر نیست. 

در ادامه چمران از اعضای شورای شهر خواست که تنها در چارچوب موضوع گزارش معاون شهردار صحبت کنند و جعفر شربیانی با بیان اینکه در روز ملی شوراها نباید در مورد مسائل و حقوق مردم صحبت کنیم، گفت: رئیس شورا می‌فرمایند که من عرایضم را نگویم و نخواهم گفت. 

در ادامه اقراریان، امانی و پرویز سروری نیز به احترام چمران از بیان نظرات خود خودداری کردند و ریاست شورا از تیم شهرداری خواست که برای پاسخ به ابهامات به جایگاه بیایند و با اینکه هرمزی معاون شهردار گزارش اولیه قرائت کرده بود و طبق تجربه مرسوم باید معاون مربوطه که گزارش را ارائه کرده به سوالات و ابهامات پاسخ می‌داد؛ اما زاکانی در جایگاه حاضر شد و همزمان با حضور زاکانی در محل تریبون تعدادی از اعضای شورای شهر جلسه را ترک کردند.

همزمان با خروج قائمی، عباسی، امانی، اقراریان، شربیانی شهردار خطاب به آنها گفت: بنشینید تا پاسخ سوالات‌تان را بدهم اما آنها بدون توجه به سخنان شهردار جلسه را ترک کردند و بعد از آن نیز سوده نجفی جلسه را ترک کرد و شهردار تهران در ابتدای سخنانش خطاب به تشکری گفت که رونوشت قرارداد واگن چین به وی داده شده اما تشکری هاشمی در حین خروج از جلسه اعلام کرد که این قراردادها به وی داده نشده است.

زاکانی با تأکید بر اینکه عده‌ای نمی‌خواهند کار انجام شود، اظهار کرد: نزدیک به ۳۲ ماه است که در خدمت مردم هستیم و ما در حوزه خودمان با اعداد و ارقام مشخص می‌توانیم عملکردمان را توضیح دهیم. 

وی با بیان اینکه دوستان می‌گویند این موضوعات را قبول نداریم، قبول نداشته باشید بروید بررسی کنید و حرف مستدل بزنید، تصریح کرد: من از این به بعد حرف خواهم زد چون عده‌ای خوراک برای اینترنشنال درست می‌کنند و عده‌ای حرف‌هایی می‌زنند که ایمان را می شکند و من ۱۰ سال نماینده مجلس بودم و حق نداشتم حرف نادرست پای تریبون بزنم.

شهردار تهران با ارائه گزارشی از وضعیت حمل و نقل عمومی و سایر اقدامات شهرداری تهران در مورد سفر به چین گفت: این اقدام جزو افتخارات جمهوری اسلامی است و برخی دوستان علاقه ندارند این موضوعات را بشنوند و نمی‌دانیم چرا برخی ناراحتند و هیچ کس جز ضد انقلاب، آمریکا و اسرائیل از موفقیت‌ها رنج نمی‌برد؛ زیرا مردم به دنبال گشایش هستند و من از معاون حمل و نقل می‌خواهم که موارد را در جلسات هم اندیشی مطرح کنند اما برخی اعضا به جلسه هم اندیشی نمی‌آیند و صحن علنی را نیز ترک می‌کنند چون نمی‌خواهند چیزی بشنوند.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، با اینکه اعضای شورای شهر برای تمدید زمان جلسه تا ساعت ۱۳:۱۵ رأی گیری کرده بودند؛ اما با تداوم سخنان شهردار جلسه تا حوالی ساعت ۱۴ ادامه داشت و این در حالیست که با وجود تأکیدات چمران به اعضای شورای شهر که در چارچوب گزارش حمل و نقلی شهرداری تهران صحبت کنند اما شهردار تهران این موضوع را رعایت نکرد و همزمان با ارائه گزارش به اعضای شورا نیز پاسخ داد. 

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023