اجتماعی

نگرانی از وضعیت شیوع آسیب‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان و نوجوانان

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وضعیت شیوع آسیبهای اجتماعی در میان دانش آموزان، نوجوانان و کودکان نگران کننده است، گفت: عمده آسیبها شامل بی‌تابی و پایین آمدن تاب آوری، اعتیاد به دخانیات، اعتیاد به مواد مخدر، بزه یا آسیب به خود، ترک تحصیل، خشونت، بی‌اخلاقی‌ها و ناهنجاریها است.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، دکتر باقرزاده در نشست علمی و تخصصی پیشگیری از اعتیاد با بیان اینکه وضعیت شیوع آسیبهای اجتماعی در میان دانش آموزان، نوجوانان و کودکان نگران کننده است، گفت: شیوع آسیبهای اجتماعی صرفا مربوط به اعتیاد نیست و بیش از ۱۱ آسیب بین نوجوانان، کودکان و بزرگسالان وجود دارد و این شیوع به دلیل مسئله کرونا و ارتباط بیشتر بچه‌ها با فضای مجازی و کم تحرکی آنهاست و رشد آن در سه سال منتهی به پایان کرونا افزایش بیشتری از قبل داشته است.

وی ادامه داد: عمده آسیبها عبارتند از بی‌تابی و پایین آمدن تاب آوری، اعتیاد به دخانیات، اعتیاد به مواد مخدر، بزه یا آسیب به خود، ترک تحصیل و خشونت و بی اخلاقی‌ها و ناهنجاریها است. دلیل بیشتر این آسیبها احصاء شده است که دلایل متوسط و مبنایی دارد. دلایل متوسط فقر و مسائل اقتصادی و ارتباط شدید بچه‌ها با فضای مجازی یا تحت تاثیر قرار گرفتن بچه‌ها با همسالان و کم توجهی خانواده‌ها به مسائل خاص نوجوانان است.

باقرزاده با اشاره به دلایل مبنایی کم شدن ایمان، امید و هویت را به عنوان دلایل مبنایی عنوان کرد و افزود: این معاونت تلاش می‌کند تقویت ایمان، اعطای امید، نشاط و تقویت هویت را مبنای فعالیتهای خود قرار دهد.

وی با اشاره به آسیب اعتیاد گفت: معاونت پرورشی و فرهنگی با ستاد مبارزه با مواد مخدر عمدتا برنامه‌هایی در سه سر فصل آموزش پیشگیری، ترویج و فرهنگسازی پیشگیری و شناسایی و درمان و مددکاران دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز در دو مقطع کلی ابتدایی و متوسطه به همراه اولیای آنها و معلمان، اظهار کرد: در هر سه سطح برنامه‌ها در حوزه آموزش و فرهنگسازی و شناخت و آسیبهای اجتماعی دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال را سال قوی کردن اولیاء و مربیان در نظر گرفتیم، گفت: حتی در دانشگاه فرهنگیان این فرصت شد که به میزان دو واحد شناسایی آسیبهای اجتماعی و به ویژه اعتیاد و رفع مشکل فرد قبل از حاد شدن، طراحی و اجرا شود.

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص فرهنگسازی نیز گفت: اولین اقدام تکمیلی، اقدام طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) بوده است که در سالهای گذشته ۱ میلیون غربالگری و امسال حدود ۳ میلیون دانش‌آموز غربالگری شده‌اند.

به گفته وی، عمده اقدامات طرح نماد، آموزش ارتقایی قبل از غربالگری، مدیریت مورد، درمان و خدمات اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه سامانه نماد طراحی شده است، گفت: به زودی ارتباط با شرکا برقرار می‌شود. رویکرد دیگر ایجاد موقعیتهای متنوع تربیتی است.

باقرزاده ادامه داد: عمده مشکل نوجوانان به ویژه در دختران، عدم تخلیه هیجانات روحی و جسمی است. فرصتها و موقعیتهای متنوع به ویژه برای دختران کم است. در تابستان هزار مدرسه را به این کار اختصاص دادیم.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023