اجتماعی

راستینه: باید به مساله جمعیت به عنوان یک راهبرد نگاه کنیم

سخنگوی کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم ایرانی توسعه یافته داشته باشیم باید فارغ از ارزش‌های اعتقادی و دینی خود با نگاه عقلانی به مساله جوانی جمعیت توجه کنیم.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، احمد راستینه‌ در نشست فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده به مناسبت فرارسیدن سومین سالروز تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بیان کرد: از نگاه بنده باور حمایت از خانواده و جوانی جمعیت علاوه بر این‌که ریشه در باورهای دینی و اعتقادی ما دارد اگر بخواهیم جامعه‌ای توسعه‌یافته داشته باشیم و جامعه‌ای که سالم و با نشاط باشد باید مورد توجه قرار گیرد. اگر می‌خواهیم آینده ایران اسلامی به یک کشور توانمند ختم شود باید به بحث جوانی جمعیت بپردازیم. ما ناگزیر هستیم که به مساله جمعیت به عنوان یک راهبرد نگاه کنیم. فارغ از نگاه‌های دینی امروز باید با یک نگاه عقلانی به مساله جمعیت بپردازیم.

وی در ادامه اظهار کرد: بحث قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از ابتدا یکی از اولویت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بود که در دستور کار قرار گرفت. جلسات متعددی در کمیسیون فرهنگی برای تصویب این قانون شکل گرفت که در نهایت گزارش کمیسیون به صحن مجلس شورای اسلامی رسید و در کمیسیون مشترک به تصویب رسید. یکی از مشکلاتی که صندوق‌های بازنشستگی ما با آن مواجه هستند عدم تناسب بین ورودی و خروجی این صندوق‌ها هستند. با تصویب قانون جوانی جمعیت و رشد جمعیت شاهد هستیم تا ورودی و خروجی این صندوق‌ها به تعادل خواهد رسید و این صندوق‌ها از بحران نجات پیدا خواهند کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: چهار مولفه کلیدی که در این قانون مطرح شده است اول بحث اعطای زمین رایگان برای تولد فرزند سوم به بعد است که امروز در بیشتر استان‌ها واگذاری زمین شروع شده است اما با تعداد ثبت‌نامی‌ها هیچ تناسبی ندارد. انتظار می‌رود همکاری بیشتری برای اعطای زمین به خانواده‌ها صورت گیرد تا این حکم قانونی بتواند به عنوان یک سیاست تشویقی برای تولد فرزند موثر واقع شود.

وی در ادامه تاکید کرد: از دیگر سیاست‌هایی که در این قانون دیده شده است اعطای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری است اما علی‌رغم دستوری که رئیس جمهور داده است که بانک‌ها مکلف هستند در کمتر از دو هفته پرونده تشکیل داده و تسهیلات اعطا کنند همچنان شاهد هستیم که بانک‌ها در این زمینه تعلل دارند. از دیگر سیاست‌هایی که در این قانون مورد توجه قرار گرفته است بازگشت به روستاها می‌باشد که ما در این زمینه بیمه مادران روستایی و عشایر را مورد توجه قرار دادیم اما یکی از استنکاف‌های جدی از اجرای قانون به خودروسازان باز می‌گردد. خودروسازان در اعطای خودرو به مادران طبق قانون عمل نکرده و در برنامه توزیع سالانه آنها این حکم قانونی جا مانده است. قطعا در مجلس آتی این موضوع را دنبال خواهیم کرد. بحث فرهنگ‌سازی برای تشکیل خانواده و جوانی جمعیت در صداوسیما آغاز شده اما انتظار داریم با جدیت بیشتری دنبال شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023