گردشگری و سفر

میراث‌دوستان ناجی «تخت‌خلیل» می‌شوند؟

مجله خبری آبادی 118/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌ رزن از رایزنی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، دوستداران و علاقمندان میراث فرهنگی برای ساماندهی بنای تاریخی «تخت‌خلیل» خبر داد.

شهروز کهیایی در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118، اظهار کرد: برای برداشتن منبع آبی که روی بنای جانمایی شده، کارهای خوبی در حال انجام شده است و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی، میراث دوستان و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی مشکل این بنای تاریخی رفع شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه اعتبارات استانی و حتی ملی برای احیاء تخت‌خلیل کافی نیست، مطرح کرد: پیگیری‌های زیادی شده تا علاقمندان میراث فرهنگی در حفظ بنا به یاری میراث بیایند و امیدواریم پیگیری‌ها به زودی به نتیجه برسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌ رزن با اشاره به نقش این بنای تاریخی در رونق گردشگری روستای کاج و شهرستان رزن، یادآور شد: با توجه به شرایط بنا، احیاء، مرمت و ثبت ملی قلعه یکی از اولویت‌های اصلی شهرستان است.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، «تخت‌خلیل» یا «قلعه کاج» در روستای هدف گردشگری «کاج» شهرستان رزن قرار دارد و با وجود اهمیت فراوان نه تنها تاکنون در فهرست آثار ملی ایران ثبت نشده بلکه در آستانه تخریب هم است. گذر زمان، غریبی تخت‌خلیل و بی‌مهری مسئولان آن را در وضعیت نامناسبی قرار داده و بسیاری از بخش‌های بنا را با خطر ریزش مواجه کرده است، علاوه بر این منبع آبی در سال‌های ۷۳ یا ۷۴ وسط این بنای تاریخی علم شده که مانع ثبت ملی بنا است.

انتهای پیام  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023