اجتماعی

ارتباط “هویت یابی” و “اوقات فراغت” با مصرف مواد مخدر در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بررسی‌های متعددی که در خصوص مصرف مواد مخدر در دانشگاهها صورت گرفته نشان می‌دهد دو عامل “هویت یابی” و “اوقات فراغت” با بحث مواد مخدر و مصرف آن ارتباط داشته است.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، دکتر کلانتری در نشست علمی و تخصصی پیشگیری از اعتیاد، با بیان اینکه بررسی‌های متعددی که در خصوص مصرف مواد مخدر در دانشگاهها صورت گرفته دو عامل هویت یابی و اوقات فراغت بسیار پررنگ بوده که با بحث مواد مخدر و مصرف آن ارتباط داشته است، گفت: سن هویت‌یابی تقریبا از نوجوانی آغاز میشود و تا پایان جوانی امتداد پیدا میکند، اما سنین ۱۵ تا ۳۵ سالگی نقطه اوج آن است.

وی ادامه داد: اگر برای اینکه هویت یابی به نحو سالمی انجام شود زمینه سازی نکنیم، طبیعتا آسیب‌های متعددی گریبانگیر عزیزان ما خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: آنچه که در وزارت علوم پیگیری می‌شود تقویت گروههای اجتماعی است. حدود ۲۰ هزار مجموعه دانشجویی در دانشگاه‌ها داریم که مجموعه دانشجویی به صورت گروهی در قالب انجمن‌های علمی، کانون‌ها و تشکل‌ها فعال هستند.

وی با تاکید بر اینکه تقویت این مجموعه ها و زمینه سازی برای فعالیت آنها به شدت بر روی کاهش آسیبهای اجتماعی تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: داده‌های آماری موید آن است که به میزانی که مشارکت اجتماعی بالا میرود، مسئولیت اجتماعی ارتقاء پیدا میکند و فعالیتهای گروهی افزایش پیدا میکنند، در نتیجه میزان آسیبهای اجتماعی و استفاده از مواد مخدر به صورت خاص کمتر می‌شود.

 کلانتری با اشاره به اینکه اوقات فراغت نیز با مصرف مواد مخدر ارتباط دارد، گفت: اگر نتوانیم کنداکتور فراغتی دانشجویان در دانشگاهها را به خوبی اداره کنیم و ارتقاء ببخشیم طبیعتا بخش عظیمی از فعالیتهای فراغتی دانشجویان در دانشگاهها ممکن است معطوف به مصرف مواد مخدر شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: بر همین راستا مهارت افزایی در وزارتخانه در دستور کار قرار گرفته و این کار به صورت رسمی در بازنگری‌های رشته‌ای انجام می‌شود تا دانشجویان مهارت‌های حرفه‌ای‌شان برای ورود به عرصه زندگی واقعی افزایش یابد و به صورت فوق برنامه نیز مجموعه ای از فعالیت‌ها صورت گرفته است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023