گردشگری و سفر

رشد قارچ‌گونه خانه‌های مسافر غیرمجاز

مجله خبری آبادی 118/چهارمحال و بختیاری اسکان مسافران و گردشگران یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه گردشگری محسوب می‌شود، عموما اسکان بخش اعظمی از هزینه‌های سفر را به‌خود اختصاص می‌دهد که با بالا رفتن قیمت‌های پذیرش هتل‌ها، عموما افراد تمایل بسیاری به شب‌مانی در مراکز بوم‌گردی و خانه‌های مسافر پیدا کرده‌اند، اما این روزها خانه‌های مسافر غیرمجاز به آفت مراکز اقامتی دارای مجوز تبدیل شده‌اند.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های گردشگرپذیر در کشور محسوب می‌شود و در این بین شهرستان سامان بیش‌ترین میزان ورود مسافر و گردشگر را به‌علت جاذبه‌های توریستی به خود اختصاص داده است، اما صنعت گردشگری این روزها با چالشی به‌نام خانه‌های مسافر غیرمجاز دست و پنجه نرم می‌کند.

یکی از مهم‌ترین شروط برای فعالیت مراکز اقامتی، علاوه بر ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران، امنیت این افراد است، اما قطعا نظارت بر خانه‌های مسافر فاقد مجوز کاری بسیار سخت و دشوار است، متاسفانه این خانه‌های مسافر غیرمجاز مشکلات فرهنگی عدیده‌ای را در مناطق گردشگری ایجاد کرده‌اند و ساماندهی این مراکز یک مطالبه عمومی است.

قطعا ساماندهی خانه‌های مسافر در مناطق روستایی می‌تواند موجب رونق گردشگری و همچنین اشتغالزایی برای مردم بومی و محلی شود، متاسفانه در سالیان گذشته عزمی برای این مسئله وجود نداشت و شاهد رشد قارچ‌گونه خانه‌های مسافر غیرمجاز در چهارمحال و بختیاری هستیم.

خانه‌های مسافر غیرمجاز همچنین یک تهدید بزرگ برای فعالیت مراکز اقامتی رسمی محسوب می‌شوند و این مراکز را کم‌ رونق می‌کنند، همچنین تضمینی برای امنیت مسافران در خانه‌ای مسافر غیرمجاز وجود ندارد.

تعیین مهلت یکماهه برای اخذ مجوز فعالیت برای خانه‌های مسافر غیرمجاز

محمدتقی گنجعلی- سرپرست فرمانداری سامان در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 با اشاره به اینکه ساماندهی خانه‌های مسافر غیرمجاز در این شهرستان در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: تا کنون صاحبان ۲۵۰ خانه‌ مسافر، مراکز بوم‌گردی و ویلاهای گردشگری در این شهرستان شناسایی شد و از این افراد دعوت به‌عمل آمد.

وی افزود: تاکنون ۶۰ خانه مسافر، بوم‌گردی و باغ ویلاها از اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند و در تلاش هستیم تا مابقی مراکز نیز مجوز فعالیت دریافت کنند.

گنجعلی با بیان اینکه در گذشته فرآیند اخذ مجوز برای خانه‌های مسافر تا حدودی دشوار بود، گفت: درصدد هستیم تا صدور مجوز برای فعالان این حوزه تسهیل شود، فرصت یکماهه‌ای برای مراکز غیرمجاز تعیین شده است تا برای اخذ مجوزات لازم از
اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اقدام کنند.

سرپرست فرمانداری سامان تاکید کرد: در سابق برای فعالیت خانه‌های مسافر، بوم‌گردی و باغ ویلاها نیازمند استعلامات متعدد از دستگاه‌های اجرایی بود که با هماهنگی صورت گرفته با مدیران دستگاه‌های اجرایی این فرآیند بر اساس قوانین تسهیل خواهد شد تا بتوان نظارت بیش‌تری انجام داد.

وی بیان کرد: شناسایی مراکز اقامتی غیرمجاز در شهرستان سامان با همکاری دهیاران، شوراهای اسلامی و بخشداران انجام شد.

خانه‌های مسافر غیرمجاز پلمب می‌شوند

علیرضا جیلان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه خانه‌های مسافر در شهرستان سامان شناسایی شده است، اظهار کرد: ۱۲۰ خانه مسافر غیرمجاز در این شهرستان شناسایی شده است و در مجموع ۷۰ درصد خانه‌های مسافر مجوز فعالیت ندارد.

وی افزود: از تعداد ۵۰ خانه مسافر برابر ۳۰ درصد مجوز فعالیت یکساله دارند و ۱۲۰ خانه مسافر برابر ۷۰ درصد بدون مجوز و به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کند.

جیلان تاکید کرد: مالکان خانه‌های مسافر بدون مجوز و غیرقانونی در چهارمحال و بختیاری و شهرستان سامان تنها یکماه فرصت دارند تا نسبت به دریافت مجوز فعالیت اقدام کنند، در غیر این‌صورت جریمه و پلمب می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: از مردم استان و به‌ویژه شهرستان سامان درخواست می‌شود تا فعالان غیرمجاز در حوزه گردشگری به‌ویژه مالکان خانه‌های مسافر بدون مجوز را به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان معرفی کنند.

انتهای پیام 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023