گردشگری و سفر

چای، چادرشب بافی و ماسوله؛ حلقه های گردشگری گیلان

مجله خبری آبادی 118/گیلان استاندار گیلان، با اشاره به ثبت جهانی چای لاهیجان، چادرشب بافی قاسم آباد و شهر ماسوله، اضافه کرد: به دنبال اتصال این حلقه ها هستیم تا گردشگری استان را فعال کنیم و درآمد مردم افزایش پیدا کند.

اسدالله عباسی در حاشیه همایش روز ملی روستا و عشایر که با ارتباط تصویری رئیس جمهور و برپایی نمایشگاه توانمندی های روستاییان در روستای قاسم آباد سفلی از توابع بخش چابکسر شهرستان رودسر همراه بود، با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی روستا و روستایی دارای جایگاه و ارزش شده است، اظهار کرد: مردم روستای قاسم آباد سختکوش و دارای فرهنگ و آداب و رسوم شاخص هستند.

وی چادرشب بافی و نمدبافی قاسم آباد را دارای ظرفیت های ملی و جهانی دانست و افزود: مردم این منطقه در گذشته به دامداری اشتغال داشتند و لذا مواد اولیه بافندگی به راحتی در دسترس بوده است، اما چای و برنج و مرکبات و گل و گیاه نیز از دیگر مزیت های قاسم آباد است که چشم انداز مناسب گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی را به وجود می آورد.

استاندار گیلان با اشاره به تقدیم شهدا و جانبازان و آزادگان دوران دفاع مقدس از شهرستان رودسر، بیان کرد: حلقه های فرهنگی و علمی و معنوی و انقلابی این منطقه به هم پیوسته است و شاهد حضور مردم این منطقه در همه صحنه های نظام و کشور هستیم.

عباسی با بیان اینکه شاهد مهاجرت کم جوانان از روستای قاسم آباد هستیم، متذکر شد: این روستا نمونه بارزی برای اشتغالزایی در فعالیت های مرتبط با روستاست و توانسته ظرفیت های موجود را شکوفا کند.

وی گردشگری، صنایع دستی، میراث فرهنگی و طبیعی، صنعت، کشاورزی و اقتصاد دریا را از جمله مزیت های نسبی گیلان دانست و خاطرنشان کرد: در نیمه نخست امسال بالغ بر ۵۰ میلیون گردشگر به گیلان سفر کردند و خوشبختانه هیچ کمبودی در استان ایجاد نشد. بعد از دو سال کرونایی موفق شدین همه بخش های گردشگری استان را فعال کنیم و استقبال گردشگران هم خوب بود.

استاندار گیلان با اشاره به ثبت جهانی چای لاهیجان، چادرشب بافی قاسم آباد و شهر ماسوله، اضافه کرد: به دنبال اتصال این حلقه ها هستیم تا گردشگری استان را فعال کنیم و درآمد مردم افزایش پیدا کند.

عباسی راه اندازی موزه های مردم شناسی و صنایع دستی قاسم آباد، حصیر فشتکه، رشتی دوزی رشت و سفال شفت و ثبت چوب تراشی ماسال، شال بافی تالش، گلیم بافی عنبران، چموش دوزی ماسوله و لباس محلی قاسم آباد را یادآور شد و عنوان کرد: از ۲۰۹۵ روستای گیلان، ۱۸۶۵ روستا دارای دهیار است که در ۶۰۰ روستا تفکیک زباله انجام می شود لذا در توزیع اعتبارات به این ۶۰۰ روستا توجه می شود.

وی با بیان اینکه تابستان امسال با کمترین مشکل برق برای مردم گذشت، گفت: همچنین اجازه ندادیم مشکل آب برای کشاورزان ایجاد شود و نه تنها هیچ مزرعه ای خشک نشد، بلکه شاهد افزایش ۲۰ درصدی تولید در واحد سطح بودیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم اجرا و بازنگری طرح هادی هادی روستایی، خاطرنشان کرد: در اجرای طرح هادی نباید بافت روستا بر هم بخورد. همچنین اجازه ویلاسازی و خوش نشینی داده نشود.

عباسی از پرداخت تسهیلات ۲۲۰۰ میلیارد تومانی در حوزه اشتغال روستایی با محوریت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی خبر داد و اظهار کرد: تولیدکنندگان روستایی باید درآمد داشته باشند و در روستا زندگی کنند. شهرداران هم متناسب با تولیدات صنایع دستی اقدام به راه اندازی نمایشگاه ها و بازارچه های دائمی کنند.

وی از تبدیل هزار کیلومتری سیم های برق به کابل های خودنگهدار خبر داد و یادآور شد: روستاهای پر جمعیت اولویت رفع مشکل آب شرب و اجرای طرح هادی هستند؛ همچنین طرح جامع تامین اجتماعی شامل بیمه سلامت و بیمه روستایی و عشایری در دستور کار است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023