گردشگری و سفر

شهر کهن نیشابور، یادگار پیش از تاریخ

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی مسئول ثبت آثار ملی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: این شهر به عنوان وسیع‌ترین محوطه تاریخی کشور، بخش مهمی از تاریخ ایران پیش از تاریخ تا دوران ساسانی و دوره اسلامی را در دل خود به یادگار نگاه داشته است.

محمود طغرایی در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 در خصوص منطقه تاریخی نیشابور اظهار کرد: منطقه تاریخی و فرهنگی نیشابور یکی از مناطق منحصر به‌ فرد با ظرفیت فوق‌العاده گردشگری در شرق کشور است. شهر کهن نیشابور با وسعتی بیش از ۴۰۰۰ هکتار در میانه دشت حاصلخیز نیشابور قرار گرفته است.

وی افزود: جاده بزرگ خراسان یا راه ابریشم که مسیری برای ارتباط تجاری و فرهنگی تمدن‌های غربی ایران با مناطق شرقی تا سرزمین چین بوده، از این شهر می‌گذشته که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت تاریخی شهر کهن نیشابور است.

شهر کهن نیشابور، یادگار پیش از تاریخ

نیشابور و نقش آن در فرهنگ و ادب ایرانی

طغرایی بیان کرد: این منطقه جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ، ادب و عرفان ایرانی دارد. پیدایش و پرورش شخصیت‌های جهانی مانند حکیم عمر خیام، عارف بزرگ فریدالدین عطار و صدها شاعر، ادیب، دانشمند و هنرمند معروف در این خطه، نقش نیشابور در شکل‌گیری فرهنگ ایرانی را ثابت می‌کند.

وی تصریح کرد: وجود ظرفیت‌های متنوع و خاص در این منطقه موجب شده در ۸۰ سال گذشته و پس از تاسیس انجمن آثار ملی تاکنون برنامه‌های زیادی در زمینه ایجاد مکان‌ها و فضاهای گردشگری در نیشابور اجرا شود.

طغرایی در خصوص جاذبه‌های نیشابور گفت: آرامگاه شیخ فریدالدین عطار، مجموعه فرهنگی و مذهبی امام‌زاده محروق و آرامگاه حکیم خیام چند مورد از جاذبه‌های این منطقه است. مجموعه افلاک‌نما نیز از جمله مهم‌ترین مراکز و جاذبه‌های گردشگری در شهر کهن نیشابور است که به زودی از آن بهره‌برداری خواهد شد.

وی عنوان کرد: شهر کهن نیشابور با پیشینه‌ سکونت بیش از ۲۰۰۰ سال از جمله ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی این منطقه است. سایت‌موزه‌ شادیاخ که از ۲۰ سال قبل مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گرفته هم قرار است به صورت سایت موزه بهره‌برداری شود. این سایت‌موزه فرصتی برای آشنایی عموم مردم با پیشینه‌ مدفون در بخشی از خاک این شهر تاریخی است.

شهر کهن نیشابور، یادگار پیش از تاریخ

نیشابور، نامی برگرفته از نام شاپور ساسانی

وی بیان کرد: قدمت کهن‌دژ این شهر به دوران ساسانی باز می‌گردد. وجه تسمیه نیشابور به نام شاپور ساسانی اشاره دارد. این منطقه نیز در سال‌های اخیر مورد کاوش باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی قرار گرفته و همچنان برای رسیدن به مرحله ایجاد سایت‌موزه، نیازمند ادامه کاوش است. این سازه عظیم خشت و گلی در دوران اسلامی و قبل از حمله و هجوم مغولان در آغاز سده هفتم هجری کهن‌دژ شهر بوده است.

مسئول ثبت آثار ملی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ ‌دستی خراسان رضوی گفت: شهر کنونی نیشابور که پس از سده هشتم و در دوره تیموریان تاسیس شده و تاکنون محل سکونت بوده نیز سرشار از آثار تاریخی و فرهنگی است. مسجد جامع این شهر یادگاری از دوره تیموری است که همچنان و پس از حدود ۶۰۰ سال مهم‌ترین مرکز مذهبی نیشابور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: کاروانسرای عباسی، بازار سرپوش، حمام‌های تاریخی، آب‌انبارهای متعدد، خانه‌های تاریخی و محور تاریخی خیابان امام خمینی(ره) بخشی از ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی این شهر تاریخی است.

طغرایی عنوان کرد: توجه مدیریت شهری و همکاری با اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در موضوع مرمت، باززنده‌سازی و ایجاد زمینه حضور گردشگران در این مکان‌های تاریخی مانند بسیاری از شهرهای تاریخی از جمله شیراز، یزد و اصفهان به پویایی فرهنگی شهر نیشابور سرعت خواهد بخشید.

وی در خصوص طبیعت این شهر اظهار کرد: طبیعت معتدل و باطراوت منطقه نیشابور و وجود مناطق خوش آب‌ و هوا در دامنه‌های بینالود، این شهرستان را به یکی از مناطق پرظرفیت برای تفرج و طبیعت‌گردی تبدیل کرده است. در صورت ایجاد زیرساخت‌های اقامتی مناسب، نیشابور می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری کوهستان در استان تبدیل شود.

طغرایی در خصوص جاذبه‌های طبیعی نیشابور گفت: آبشارهای زیبایی که بسیاری از آن‌ها در میراث طبیعی کشور ثبت شده‌اند و رودخانه‌ها، روستاهای خوش‌منظر، محصولات باغی باکیفیت زمینه‌های مساعد توسعه گردشگری در نیشابور است.

شهر کهن نیشابور، یادگار پیش از تاریخ

فرهنگ بومی و محلی در نیشابور زنده است

وی افزود: میراث فرهنگی ناملموس و معنوی جاری در منطقه نیشابور یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری این سرزمین محسوب می‌شود. فرهنگ دیرپای مردم و اهمیتی که به حفظ و پایداری این عناصر بین مردم وجود دارد، منطقه نیشابور را به گنجینه‌ای از فرهنگ مردم‌شناختی خراسان تبدیل کرده است.

طغرایی بیان کرد: پایداری آداب و رسوم محرم و برگزاری سنت‌های فرهنگ عاشورایی در تمام مناطق و آبادی‌های نیشابور با حفظ اصالت این رسوم، مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از این سنت‌ها ثبت ملی شده‌اند. این موارد بخشی از ظرفیت‌های فرهنگی نیشابور است که این شهر را به محل مناسبی برای گردشگران و علاقه‌مندان به سنت‌ها و فرهنگ بومی و محلی تبدیل کرده است.

شهر کهن نیشابور، یادگار پیش از تاریخ

توجه به ظرفیت‌های نیشابور، راهی برای توسعه گردشگری در این شهر

وی گفت: منطقه نیشابور از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، زیارتی و طبیعی بی‌نظیری برخوردار است و بیشتر این ظرفیت‌ها شناسایی شدند. ضروری است که هم‌افزایی نهادها، سازمان‌ها و بخش خصوصی در آماده‌سازی بستری برای حضور گردشگران در این منطقه مورد توجه قرار گیرد.

مسئول ثبت آثار ملی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: مرمت و باززنده‌سازی آثار تاریخی، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و مناسبتی، توسعه زیرساخت‌های اقامتی و تفرجی مناسب، ایجاد سایت‌موزه‌ها و موزه‌های باستان‌شناسی و حمایت از مجموعه‌های گردشگری خصوصی عامل ایجاد توسعه و پایداری صنعت گردشگری در نیشابور خواهد شد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023