گردشگری و سفر

شب‌های باغ شاهزاده ماهان و ارگ بم دیدنی شد

مجله خبری آبادی 118/کرمان نورپردازی باغ شاهزاده ماهان که یکی از زیباترین باغات ایران و جهان است، امشب ۲۴ اسفندماه با حضور استاندار کرمان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان یکی از باغ‌های تاریخی ایران به‌شمار می‌رود. این باغ در حدود دو کیلومتری شهر ماهان و نزدیکی کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران جای گرفته و مربوط به پایان دوره قاجاریه است که در سال ۲۰۱۱ در نشست سی و پنجم میراث جهانی یونسکو به همراه هشت باغ ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در حاشیه این آئین گفت: فاز اول نورپردازی باغ شاهزاده ماهان با کیفیت قابل قبولی به بهره‌برداری رسید.

او با بیان این مطلب که امشب نورپردازی ارگ تاریخی بم نیز به بهره‌برداری می‌رسد، از همه مردم ایران برای دیدن زیبایی‌ها و آثار تاریخی استان کرمان، دعوت کرد.

استاندار کرمان با اشاره به ۸۳۲ اثر ثبت ملی و هفت اثر ثبت جهانی در استان کرمان ادامه داد: مرقد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، ارگ بم، باغ شاهزاده، ارگ تاریخی راین، مجموعه گنجعلی‌خان، کلوت‌های شهداد، شب‌های پرستاره کویر، تپه‌های شنی ریگان، کنار صندل و … از جمله آثار دیدنی استان کرمان هستند.

او افزود: همه تلاش خود را برای پذیرایی از میهمانان نوروزی انجام دادیم و امیدواریم گردشگران اوقات خوشی در کرمان بگذرانند.

فداکار بیان کرد: امیدوارم همه آثار باستانی استان ساماندهی شوند.

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز گفت: چهار و نیم میلیارد تومان برای فاز اول این پروژه هزینه شده و برای اجرای فاز دوم آن نیز حدود سه میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده، گفتنی است فاز دوم آن بلافاصله آغاز خواهد شد.

او با بیان این مطلب که هزینه نورپردازی باغ شاهزاده از اعتبارات دولتی تامین شده، ادامه داد: در فاز اول ۸۰۰ چراغ به کار برده شده و ۵۴۰۰ متر کابل کشیده شده و ۲۴۰۰ مترکانال حفر شده است و با توجه به اینکه کارهای زیرساختی در فاز اول انجام شده لذا در فاز دوم فقط باید چراغ نصب شود.

فعالی در ادامه گفت: امشب با حضور استاندار در  شهرستان بم ۹ پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید که شامل هشت اثر مربوط به مرمت و بازسازی و فاز اول پروژه نورپردازی ارگ بم است.

او مبلغ اعتبار فاز اول  نورپردازی ارگ بم را یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: ۳۰۰ میلیون تومان آن برای مطالعه نحوه نورپردازی هزینه شده و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون اسناد خزانه ملی برای اجرای اول این پروژه هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اعتبار مورد نیاز نورپردازی کل ارگ بم را ۱۰ میلیارد تومان دانست و اظهار کرد: مرمت و بازسازی بناهای همچون خانه میر اکبر، برج فرماندهی قشون، عمارت دروازه دوم، برج جنوب شرقی اصطبل تاریخی، سالن جنوبی استخر ارگ بم به عنوان موزه تاریخی و باستان شناسی امشب به بهره‌برداری خواهند رسید که هزینه کل این پروژه‌ها حدود ۲۰ میلیارد تومان شده است.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، ارگ باستانی بم بزرگترین سازهٔ خشتی در جهان است که محل آن در شهر بم در جنوب شرقی ایران قرار دارد. بم و فضای فرهنگی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان بخشی از میراث جهانی بم و چشم‌انداز فرهنگی آن به ثبت رسیده‌ است.

 این ارگ عظیم در قرن ششم تا چهارم قبل از میلاد (دوره امپراتوری هخامنشی) ساخته شده‌ و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود. ارگ از قرن هفتم تا یازدهم به عنوان چهارراهی در امتداد جاده ابریشم و دیگر راه‌های تجاری مهم و به‌عنوان تولیدکننده لباس‌های ابریشمی و نخی اهمیت یافت. کل بنا دژ بزرگی بود که ارگ را در خود جای داده بود، اما از آنجا که ارگ بر خرابه‌ها تسلط دارد، اکنون کل قلعه را ارگ بم می‌نامند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023