گردشگری و سفر

رونق اقتصاد گردشگری در گرو اما و اگرها

مجله خبری آبادی 118/چهارمحال و بختیاری عموما زیرساخت‌های گردشگری به‌ویژه در حوزه راه‌ها می‌تواند موجب توسعه و رونق این حوزه شود، به‌نظر می‌رسد گاهی احداث آزادراه‌ها و بزرگراه‌های برای تسهیل رفت و آمد، موجب شده تا مردم بومی و محلی ساکن در حاشیه جاده‌های با قدمت بالا از تردد خودروها برای کسب درآمد بی‌نصیب بمانند.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، در گذشته و قبل از احداث کمربندی شمالی شهرکرد، مسافران و گردشگران برای حضور در مناطق گردشگری شهرستان سامان باید از شهرهای شهرکرد، چالشتر و … عبور می‌کردند و گاها مسافران و گردشگران از اصناف در حاشیه این جاده مایحتاج خود را خریداری می‌کردند و این مسئله تا حدودی به اقتصاد مردم بومی این منطقه کمک می‌کرد، اما باید دید نفع توسعه زیرساخت‌های گردشگری در حوزه راه بیش‌تر است یا درآمد اندک مردم بومی!

مرتضی محمدیان- کارشناس حوزه اقتصاد گردشگری در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 با تاکید بر اینکه نقش گردشگری در تولید ناخالص ملی و اقتصاد بسیار ناچیز است، اظهار کرد: طبق آمارهای رسمی میزان سهم گردشگری در اقتصاد ملی ۲.۵ و در تولید ناخالص کشور حدود هفت درصد است، این رقم در چهارمحال و بختیاری پایین‌تر از میانگین کشوری بوده و حدودا زیر یک درصد است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد چهارمحال و بختیاری بر پایه کشاورزی، صنعت و بازرگانی بوده و نقش گردشگری بسیار کمرنگ است، عنوان کرد: بنابراین هر اتفاقی که در استان در وضعیت فعلی در حوزه گردشگری رخ دهد، تاثیر چندانی بر اقتصاد این حوزه ندارد.

محمدیان در ادامه با اشاره به ارتزاق مردم بومی و محلی از محل درآمدهای حاصله از خرید مایحتاج مورد نیاز توسط گردشگران در چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: عموما در شش ماه از سال به‌علت شرایط آب و هوایی در استان میزبان گردشگران هستیم، همچنین اکثر گردشگران در اواخر هفته وارد استان می‌شوند، بنابراین حضور این گردشگران تاثیر چندانی در رونق اصناف ندارد.

این کارشناس حوزه اقتصاد گردشگری در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه باید به سمت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری به‌ویژه در حوزه راه‌سازی برویم، عنوان کرد: نگاهمان در حوزه اقتصاد گردشگری باید کلان باشد، برای مثال پس از احداث کمربندی شمالی شهرکرد، درخواست‌های متعددی از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث مجتمع‌های رفاهی و گردشگری در این محور داشتیم، این نوع سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند در آینده گردشگری استان موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه پایه اقتصاد گردشگری بر مبنای اسکان مسافران است، گفت: یکی از معضلات در حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری ماندگاری کم مسافران در استان است، عموم گردشگران ورودی به استان در کمتر از ۲۴ ساعت استان را ترک می‌کنند و همچنین ضریب اشغال اکثر هتل‌ها کمتر از ۳۰ درصد است، بنابراین برای رونق در حوزه اقتصاد گردشگری باید به‌دنبال حل این مشکل باشیم.

محمدیان تاکید کرد: هزینه اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی چهارمحال و بختیاری بسیار پایین‌تر از سایر استان‌ها است، اما متاسفانه عموم گردشگران ورودی به استان از نظر وضعیت مالی ضعیف هستند، بنابراین اسکان در مراکز اقامتی پایین است.

این کارشناس حوزه اقتصاد گردشگری در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه گردشگری در حال حرکت به سمت اسکان در کمپ‌ها است، توضیح داد: تاکنون هفت درخواست برای ایجاد اردوگاه گردشگری در استان ارائه شده است، یعنی سرمایه‌گذاران متوجه شده‌اند که گردشگر دیگر تمایلی به اقامت در هتل‌های چند ستاره ندارد.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد گردشگری در چهارمحال و بختیاری رونق بگیرد، باید به سمت احداث مجتمع‌های تفریحی و سرگرمی حرکت کنیم تا بتوانیم درآمدزایی داشته باشیم، متاسفانه در مرکز استان هم یک شهربازی مدرن وجود ندارد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023