گردشگری و سفر

گذرفرهنگی همدان در حال تکمیل است

مجله خبری آبادی 118/همدان رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت: گذر فرهنگی، میدان باباطاهر را به پیاده‌راه اکباتان وصل می‌کند که در حال تکمیل است. در ضمن خانه‌های پوستی‌زاده، مازوچی، شرفخانی و … که در این محور قرار دارند، یک به یک در حال احیاء هستند.

حمید بادامی‌نجات در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118، به اتفاقات خوب حوزه گردشگری اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه اتفاقات مثبتی در شهر همدان به واسطه ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» رقم خورده و چقدر خوشحال هستیم که راحت می‌توانیم درباره ثبت جهانی صحبت کنیم چرا که در گذشته اینگونه نبود؛ در دوره قبل شورا فشارهای سنگینی روی ما بود که اصلاً اسم یونسکو را نیاوریم. با چه ارتباطاتی آقای ایوبی، دبیرکلی کمیسیون ملی یونسکو را به همدان آوردیم، مجمع راه ابریشم را برگزار کردیم و وی قول‌های خیلی خوبی به ما داد که یکی از آنها ثبت محور گردشگری همدان- کرمانشاه- سنندج در یونسکو بود که انجام شد و تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداران این شهرها منعقد کردیم.

وی با بیان اینکه رشد شهرهایی چون یزد، کاشان، اصفهان و شیراز به علت قرارگیریشان در یک محور است و بنا داریم محور فوق را در غرب کشور جلو ببریم و تلاش می‌کنیم تثبیت شود، خاطرنشان کرد: امسال خیلی خوب بود و انگیزه بود برایمان که وقتی اسم ثبت جهانی را می‌آوریم، مقاومتی نیست بلکه همراهی هم هست و می‌گویند خوب است که این اتفاق بیفتد و بخشی از آن حاصل فشار افکارعمومی و رسانه‌ها بود که این موضوع را جا انداخت که بالاخره همدان باید سدها را بشکند.

این عضو شورا با اشاره به اینکه سیاستگذاران در اسناد بالادستی، برنامه‌های چشم‌انداز و برنامه ششم و هفتم به گردشگری توجه ویژه‌ای داشته‌اند، مطرح کرد: وقتی ارزیاب یونسکو در محور ثبت جهانی می‌چرخید و نگاه می‌کرد و زمانی که خیلی چیزها به ذهن ما منفی می‌آمد، وی مثلاً ساعت‌ها درباره پیاده‌راه بوعلی صحبت، توصیف و تمجید می‌کرد که چه کار قشنگی انجام شده است و چقدر جداره‌ها خوب پیش می‌رود و همین انگیزه‌ای برای ما می‌شد.

وی ادامه داد: اگر به تازگی به انتهای پیاده‌راه اکباتان رفته باشید می‌بینید قبلاً غم و قصه از آن می‌بارید اما اینک خانه‌های موجود در آن منطقه را شهرداری به جای مالکانشان یک به یک مرمت و احیاء می‌کند تا رونق بگیرند و در حال ساخت جداره‌هاست. جشن برگ‌ریزان در این محدوده کار قشنگی بود که مردم واقعاً لذت بردند و همین نشان‌دهنده این است که کار کردن خیلی پول نمی‌خواهد، نیازمند کمی سلیقه، خلاقیت و نوآوری است.

بادامی‌نجات با تأکید بر اینکه کار کردن در همدان خیلی سخت است اما چاره‌ای نیست و باید برای تحقق ثبت جهانی تلاش کنیم چراکه مطالبه عمومی است، یادآور شد: مردم می‌گویند شما که ادعای پایتخت تاریخ و تمدن کشوری که خودش ادعای مدنیت دنیا را دارد، دارید، برای این ظرفیت عظیم چه کار کرده‌اید؟ چرا کاری نمی‌کنید ما به آن افتخار کنیم؟

وی با بیان اینکه بزرگترین رویداد این استان مسأله ثبت جهانی هگمتانه است که دارد اتفاق می‌افتد و کارهای خوبی برایش انجام شده و در حال انجام است، تصریح کرد: گذر فرهنگی، میدان باباطاهر را به پیاده‌راه اکباتان وصل می‌کند که در حال تکمیل است. در ضمن خانه‌های پوستی‌زاده، مازوچی، شرفخانی و … که در این محور قرار دارند، یک به یک در حال احیاء هستند.

بادامی‌نجات اظهار کرد: ضعفی در پرونده ثبت جهانی داشتیم و آن عدم اتصال آرامگاه باباطاهر به آرامگاه بوعلی به صورت پیاده بود که بهم متصل می‌شود به طوری که آرامگاه باباطاهر از کوچه آخوند به پیاده‌راه اکباتان از دو محور وصل خواهد شد؛ یکی از قسمتی که پارکینگ شده و به هگمتانه می‌خورد و دیگری از سمت راسته گندمی‌ها، کنار کاروانسرای گلشن که پیمانش انجام و پیمانکارش انتخاب شده و قرار است که جداره‌سازی این بازار هم انجام گیرد، در حال حاضر این کار از راسته سمسارخانه کنار سرای روحانی در بازار که به پیاده‌راه اکباتان و از آنجا به راسته گلشن وصل می‌شود، در حال انجام است.

وی به ایجاد منطقه ۵ شهرداری اشاره و مطرح کرد: سال‌ها می‎‌گفتند باید یک منطقه به همدان اضافه شود بنابراین دو سال متوالی پیگیری‌های لازم از سوی شورا و شهرداری انجام گرفت تا این منطقه ایجاد شد و به طور قطع به پرونده ثبت جهانی کمک می‌کند در ضمن شرکت گردشگری در شهرداری ایجاد شده به طوری که این موارد، زیرساخت‌هایی است که در آینده کمک می‌کند تا حوزه گردشگری فعال‌تر شده و تقویت شود.

رئیس کمیسیون گردشگری شورا گفت: یکسری موانع هم در راستای ثبت جهانی وجود دارد که آرام آرام آنها هم برطر ف می‌شوند، بیشتر بحث‌ها به عدم شناخت عمیق و یا تببین خوب نسبت به موضوعات برمی‌گردد و تصور برخی افراد بر این است که شاید اینها آسیب‌هایی به لحاظ فرهنگی داشته باشد که این موضوع قابل حل است.
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان در ادامه اعلام کرد: پس از اجرای فاز یک آزادسازی حریم رودخانه عباس‌آباد، محور پیاده جدیدی برای مردم از ابتدای جاده حیدره تا میدان عباس‌آباد ایجاد خواهد شد.

وی اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی شورا و شهرداری برای درنظر گرفتن بودجه و ورود شرکت آب منطقه‌ای، دادستان و دادگستری به منظور آزادسازی حریم رودخانه عباس‌آباد، فاز یک این پروژه از دانشگاه بوعلی که تصرفاتی داشته تا عموم مردم آغاز شده و در حال اجراست.

بادامی‌نجات ادامه داد: پس از اتمام فاز یک، از ابتدای جاده حیدره تا میدان عباس‌آباد، پروژه عمرانی‌اش را آغاز می‌کنیم تا محور پیاده جدیدی برای مردم این منطقه ایجاد شود.
انتهای پیام

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023