گردشگری و سفر

۲ جشنواره گردشگری شهرستان تربت‌ حیدریه ثبت ملی شد/ امسال ۷ رویداد گردشگری برگزار می‌شود

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه گفت: با تصویب شورای ثبت رویدادها برای اولین بار جشنواره‌های گردشگری زعفران، ابریشم و عقیق تربت‌حیدریه ثبت ملی شدند.

علی محمدی در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تربت‌ حیدریه با بیشترین سطح زیر کشت پایتخت، قطب زعفران جهان است، از حدود ۶ سال قبل تورهای گردشگری و جشنواره‌های مختلف را با محوریت موضوع زعفران در این شهرستان برگزار می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در همین راستا تاکنون چندین دوره جشنواره عکس زعفران به صورت کشوری برگزار شده که یکی از جشنواره‌های بسیار موفق هم بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تربت‌ حیدریه اظهار کرد: مجوزهایی که تاکنون برای تأسیسات گردشگری کشاورزی با رویکرد زعفران گرفته شده، کمک کرد جشنواره زعفران ثبت ملی شود.

وی همچنین از برگزاری چهار دوره جشنواره ابریشم و عقیق در این منطقه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تنها شهر و روستای ملی را در شهر بایگ داریم، این موضوع موجب شد این ۲ مراسم توسط هیات داوران خراسان رضوی به عنوان جشنواره‌های الگویی خراسان رضوی انتخاب و به کشور معرفی شود.

محمدی خاطرنشان کرد: در این مراسم‌ها مسئولان شهرستان تربت‌ حیدریه ثبت ۲ جشنواره گردشگری عقیق و ابریشم و زعفران را تقاضا و داوران پس از شنیدن دلایل آنان، موارد ذکر شده را بررسی کردند و در نهایت ۲ رویداد یادشده به عنوان رویداد ملی به ثبت رسیدند.

وی با بیان اینکه با این مصوبه جشنواره زعفران در نیمه دوم آبان ماه و جشن ابریشم و عقیق در اردیبهشت‌ ماه در سطح ملی برگزار می‌شود، گفت: اگر این ۲ جشنواره به نحو مطلوبی برگزار شوند، برای همیشه در تقویم ملی گنجانده خواهند شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تربت‌ حیدریه در ادامه عنوان کرد: همه‌ساله برنامه‌های دیگری مانند نخل‌گردانی محرم و بازی‌های بومی‌محلی هفت‌سنگ در شهرستان برگزار می‌شود که برای ثبت آنان نیز در حال تلاش هستیم.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار است که ۲ جشنواره گردشگری شهرستان تربت‌ حیدریه ثبت ملی شده، افزود: بدون شک ثبت ملی این ۲ جشنواره در جذب بیشتر گردشگر تأثیر بسیار بسزایی خواهند داشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌ حیدریه اظهار کرد: با توجه به اینکه تورهای گردشگری برنامه‌های خود را براساس رویدادهای گردشگری مشخص می‌کنند، این ۲ جشنواره به رونق گردشگری شهرستان کمک بسیاری می‌کند.

وی با بیان اینکه امسال برگزاری حدود هفت رویداد گردشگری در شهرستان تربت‌ حیدریه پیش‌بینی شده، بیان کرد: طی ماه‌های آینده جشنواره سبزی‌های محلی، جشنواره ابریشم و عقیق جشنواره‌های زعفران و مراسم سنتی کف‌زنی برگزار می‌شود.

محمدی در خصوص وضعیت زیرساخت‌های شهرستان برای حضور گردشگران گفت: در حال حاضر ۱۲ اقامتگاه بومگردی فعال و سه اقامتگاه بومگردی دیگر در دست راه‌اندازی است.

وی با اشاره به اینکه تنها شهرستان در خراسان رضوی هستیم که سه کاروانسرا را داخل شهر به اقامتگاه و هتل سنتی تبدیل کرده‌ایم، افزود: اکنون راه‌اندازی ۱۲ اقامتگاه بومگردی فعال و ۲ اقامتگاه سنتی و سه خانه مسافر در دست اقدام است. با این اماکن تا حدودی مشکلات اقامت مسافران در شهرستان تربت‌ حیدریه رفع خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تربت‌ حیدریه میزان ماندگاری مسافران را ۲ روز اعلام و اضافه کرد: در حال حاضر ۱۱ روستای شهرستان گردشگرپذیر هستند که امسال برای زیرساخت‌های اولیه برخی روستاها مانند رودمعجن، حصار و بکاول اعتباراتی اختصاص یافته است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023