گردشگری و سفر

گردشگری همراه با تجربه طعم‌های ناب سرزمین تزارها

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی اصولا گردشگری را مجموعه فعالیت‌هایی می‌دانند که فرد به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود سفر کند و حداقل یک شب تا حداکثر یک سال در آنجا اقامت داشته باشد. در این تعریف هدف از مسافرت، گذراندن اوقات فراغت است و اگر این گردشگری به قصد تجربه غذاها و نوشیدنی‌های مقصد باشد، آن را گردشگری خوراک می‌نامند.

غذاهای سنتی در کشور روسیه بیانگر تاریخ، فرهنگ و آداب رسوم مردم این کشور هستند. هر منطقه‌ای به تناسب مواد غذایی موجود در آن و ذائقه مردمانش، فرهنگ غذایی خاص خود را دارد. در گذشته تعداد بسیاری از مردم روسیه فقیر بودند و شغل اغلب آن‌ها کشاورزی بود، به همین دلیل است که امروز اکثر غذاهای سنتی این کشور با نان سرو می‌شوند.

مردم این کشور تقریبا برای هر فصل سوپ مخصوص به خود را دارند و در غذاهای محلی آن‌ها می‌توان طعم انواع سبزیجات را مزه کرد. ماهی و گوشت قرمز از مهم‌ترین ارکان سفره‌های مردم کشور روسیه است.

باوجود تنوع گیاهی بالایی که در این کشور وجود دارد، به دلیل آب و هوای بسیار سرد و خشک منطقه، زمین‌های این کشور مناسب کشت نبوده و بسیاری از نواحی آن نیز قابل کشاورزی نیستند. با این حال، فرهنگ غذایی روسیه بسیار متنوع و گسترده بوده و غذاهایی اصیل و سالم در آن دیده می‌شود. مردم این کشور اهل جشن گرفتن در هر مناسبتی هستند و به مناسبت هر یک از این فستیوال‌ها نیز غذاهای مخصوصی تدارک دیده می‌شود.

«پلمنی» که به کوفته روسی نیز معروف بوده از غذاهای محبوب مردم روسیه است. این غذا با خمیری است که در داخل آن با انواع گوشت‌ها قابلیت پر شدن دارد. در یک نوع از این کوفته انواعی از گوشت‌ها با یکدیگر مخلوط می‌شود و در کنار آن خامه ترش سرو می‌شود. با اینکه تاریخچه پلمنی مشخص نیست اما در بین مردم روسیه بسیار محبوب است.

گردشگری همراه با تجربه طعم‌های ناب سرزمین تزارها

مردم روسیه به دلیل آب‌وهوای سرد منطقه خود انواع سوپ‌ها را در برنامه غذایی دارند. سوپ «سولیانکو» از یکی از سوپ‌هایی است که به سه نوع گوشت، ماهی و مخلوط تقسیم می‌شود و با سیب‌زمینی و خامه ترش سرو می‌شود.

گردشگری همراه با تجربه طعم‌های ناب سرزمین تزارها

«شی» یکی دیگر از انواع سوپ بوده که به سوپ کلم روسی نیز شهرت دارد. این غذا به دلیل پخت آسان بین مردم روسیه محبوب است و بدون گوشت هم به راحتی می‌توان از طعم بی‌نظیر آن لذت برد. مواد تشکیل‌دهنده این سوپ کلم، گوشت، قارچ و ادویه‌های مخصوص را شامل می‌شود و برخی برای طعم بهتر آن از سبزیجاتی چون هویچ و جعفری نیز استفاده می‌کنند.

گردشگری همراه با تجربه طعم‌های ناب سرزمین تزارها

سوپ «برشت» یک سوپ ترش که در اروپای شرقی و آسیای شمالی بسیار رایج است. در ترکیبات آن معمولا از گوشت، سبزیجات و استخوان استفاده می‌شود. بسته به دستورغذا، برشت ممکن است شامل گوشت یا ماهی باشد یا کاملا گیاهی باشد.همچنین ممکن است گرم یا سرد باشد. کلمه برشت به یک نوع  چغندر قند استفاده شده در این غذا اشاره دارد که قرمز رنگ است.

گردشگری همراه با تجربه طعم‌های ناب سرزمین تزارها

از دیگر غذاهای روسی که گردشگران در سفر به روسیه باید آن را امتحان کنند «ژارکیه» است. ماده اصلی تهیه این غذا گوشت گاو است که پس از پخت کامل با خامه، هویچ، کرفس، جعفری، سیر، میخک و ادویه‌های متنوع ترکیب می‌شود. هر آشپز روسی برای پخت ژارکیه روش مخصوص به خود را دارد که همین مورد باعث ویژگی این غذا در روسیه می‌شود.

گردشگری همراه با تجربه طعم‌های ناب سرزمین تزارها

«ماشروم جولیان» از تلفیقات هنر آشپزی روسی و فرانسوی است که در تهیه آن قارچ بسیار نازک خرد می‌شود و پس از کبابی شدن با خامه ترش و پنیر مخلوط می‌شوند. این غذا به طور خاص باید در ظروف فلزی سرو شود چرا که در غیر این صوت طعم اصلی خود را از دست خواهد داد. ماشروم جولیان به عنوان یکی از غذاهای معروف روسیه شناخته شده است و در فرهنگ و تاریخ  روسیه جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.

گردشگری همراه با تجربه طعم‌های ناب سرزمین تزارها

همانطور که در لیست غذاهای گفته شده دیده می‌شود مردم روسیه در بیشتر غذاهای خود از انواع گوشت استفاده می‌کنند. شیشلیک که برای ما ایرانی‌ها از غذاهای محبوبی بوده در روسیه نیز غذایی معروف است که برخی آن را با نام «باربیکیوی قفقازی» می‌شناسند. برای سرو این غذا انواع گوشت از جمله گوساله، گاو و مرغ روی آتش کبابی و سپس سرو می‌شود.

گردشگری همراه با تجربه طعم‌های ناب سرزمین تزارها

از دسرهای مورد علاقه مردم روسیه می‌توان به انواع «پنکیک‌» اشاره کرد. البته پنکیک در روسیه به غیر از شکل معروف آن در سرتاسر جهان با سیب‌زمینی نیز تهیه می‌شود. مسافران و گردشگرانی که به روسیه سفر می‌کنند می‌توانند طعم‌های جدید از پنکیک را در این کشور تجربه کنند که پنکیک بلینی نام داشته و با خاویار و سالمون سرو می‌شود.

گردشگری همراه با تجربه طعم‌های ناب سرزمین تزارها

منبع:

www.tripsavvy.com

www.expatica.com

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023