گردشگری و سفر

کمبود آب از مهم‌ترین مشکلات کوهپایه است

مجله خبری آبادی 118/اصفهان فرماندار کوهپایه گفت: مهم‌ترین ظرفیت شهرستان کوهپایه وجود قنوات است و باید از همین آب محدود بهره کافی برده شود به همین دلیل باید با تأمین اعتبار لازم قنوات این شهرستان احیا و اصلاح شود.

اصغر هدایت در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 درباره مهم‌ترین ظرفیت‌ها و معضلات شهرستان کوهپایه، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات این شهرستان کمبود آب است به طوری که برخی از روستاهای این شهرستان با کمبود آب مواجه هستند و قنوات کوهپایه نیاز به احیا، اصلاح و بازسازی دارد چراکه منبع اصلی آب کشاورزی از طریق قنوات تأمین می‌شود.

وی افزود: از دیگر مشکلات شهرستان کوهپایه و به‌ویژه در شهر سجزی آلودگی هوا است که معتقدم مهم‌ترین معضل شهرستان است. بخشی از این مشکل به گرد و غبار و ریزگردها بر می‌گردد که این گرد و غبار بیشتر ناشی از فعالیت کوره‌ها، وسعت بیابانی و وجود شهرک صنعتی سجزی است.

فرماندار کوهپایه گفت: استقرار دستگاه‌های اداری در شهرستان کوهپایه ضروری است و به این دلیل که این شهرستان تازه تأسیس محسوب می‌شود، این مهم هنوز به خوبی اتفاق نیفتاده است که در این باره رایزنی‌های زیادی با استانداری انجام داده‌ایم تا این مشکل که مطالبه مردم است به تدریج مرتفع شود. برای مثال وجود اداره صمت، محیط زیست و بنیاد مسکن در کوهپایه ضروری است تا مردم مجبور نباشند برای امور خود به اصفهان مراجعه کنند.

هدایت تصریح کرد: کوهپایه حدود ۲۰۰ کیلومتر مسیر رفت و برگشت و شریان اصلی دارد و این شهرستان در مسیر استان‌های جنوب کشور قرار دارد که در نتیجه پرتردد محسوب می‌شود. یکی از نیازهای شهرستان، اصلاح معابر اصلی آن و به ویژه شریان اصلی اصفهان- نائین است.

وی با بیان اینکه با کمک خیران یک مرکز بهداشت و پیش بیمارستانی در کوهپایه راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: احداث بیمارستان در این شهرستان با توجه به حجم تردد بالا ضروری است که در این باره مذاکرات خوبی را با رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام داده‌ایم تا بتوانیم خدمات پیش بیمارستانی را در کوهپایه مستقر کنیم که قول مساعد برای تحقق این امر در آینده نزدیک داده شد. همچنین بر اساس قول دانشگاه علوم پزشکی، مرکز زایشگاه در کوهپایه راه‌اندازی می‌شود.

 فرماندار کوهپایه با بیان اینکه ۳۰ قنات فعال داریم که نیاز به لایروبی دارند، ادامه داد: مهم‌ترین ظرفیت شهرستان کوهپایه وجود قنوات است و باید از همین آب محدود بهره کافی برده شود. در تلاش هستیم با کمک کارشناسان جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و منابع طبیعی به سمت کشت‌هایی برویم که آب کمتری مصرف می‌کنند. از نظر داشتن خاکِ مرغوب مشکلی نداریم و کشاورزان را باید برای کشت گیاهان دارویی ترغیب کنیم تا از آب موجود بهره‌وری بیشتری شود.   

هدایت با بیان اینکه ظرفیت گردشگری کوهپایه بالا است، افزود: ۲۰ اثر تاریخی ثبت ملی داریم که یک اثر آن در حال ثبت جهانی بوده که مقدمات آن فراهم شده است. با توجه به اینکه کوهپایه در مسیر تردد مسافران زیادی است در تلاش هستیم که کمپ‌های گردشگری و بوم گردی را فعال کنیم تا از ظرفیت‌های گردشگری موجود در شهرستان بهره ببریم.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان کوهپایه که با مرکز اصفهان ۲۵ کیلومتر فاصله دارد دارای سه شهر سجزی، تودشک و کوهپایه است. شهرستان‌های کویری معمولاً دارای وسعت زیاد و پراکندگی جمعیتی هستند، به‌طوری که فاصله میان روستاها زیاد است.

فرماندار کوهپایه گفت: یکی از ظرفیت‌های قابل توجه این شهرستان داشتن خیران زیاد است، به طوری که در اواخر ماه رمضان با همکاری دادگستری جشنِ گلریزان را با مشارکت خیران برگزار کردیم که در نتیجه تعداد زیادی از زندانیان جرائم غیر عمدِ شهرستان کوهپایه آزاد شدند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023