گردشگری و سفر

نقش موسسه‌های آموزشی در بالا بردن سطح اشتغال صنعت گردشگری

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی صنعت گردشگری گسترده‌ترین صنعت خدماتی و مهم‌ترین صنعت اشتغال‌زا در دنیا محسوب می‌شود. میزان سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک فرصت شغلی در صنعت گردشگری بسیار پایین‌تر از دیگر صنایع است و تردیدی نیست که همه کشورها در رقابتی تنگاتنگ در پی بهره‌گیری از مزایای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و به ویژه دریافت سهم بیشتری از درآمد جهانی حاصل از گردشگری و همچنین بالا بردن سطح اشتغال در کشور خود هستند.

بخشی از ناکامی‌های احتمالی ایران در دستیابی به جایگاه مناسب در عرصه گردشگری به نبود نیروی انسانی کارآمد و آموزش‌دیده باز می‌گردد که در عمل بر توسعه محصول و بازار، زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری اثرگذار است. با تحول در توسعه انواع گردشگری، فرصت‌های شغلی در این صنعت بسیار گسترده‌تر شده اما تلاش شتاب‌زده و بی‌تامل برای رفع تقاضای روز افزونی که به وسیله ظرفیت بالای تولید گردشگری به وجود آمده، باعث شده قسمت بزرگی از نیازهای منابع انسانی به وسیله کارکنان دیگر بخش‌ها تأمین شود که فاقد مهارت‌های تخصصی در این رشته هستند.  

دانش و مهارت‌های شغلی به مثابه یکی از ارکان توسعه منابع انسانی، یکی از حلقه‌های اصلی هم‌پیوندی عملکرد نظام گردشگری محسوب می‌شود و عامل مهمی در جلب رضایت گردشگران و به تبع آن پایداری جریان گردشگری به مقصد است. بنابراین می‌توان گفت که این صنعت رشد اقتصادی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد و با به وجود آوردن فضای باز اقتصادی، ظرفیت بالایی برای حمایت ایجاد فرصت‌های شغلی فراهم می‌کند.

بنابراین با توجه به استقبال قابل توجه متقاضیان از دوره مدیریت گردشگری، برخی مراکز آموزشی معتبر در راستای پاسخ‌گویی به این نیاز جامعه، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی کردند که در این راستا با رئیس یکی از مراکز آموزشی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانیم.

آموزش بیش از ۱۰۰۰ کارآموز در رشته‌های مختلف گردشگری

کمال‌الدین مداح، رئیس یکی از مرکز هتلداری و گردشگری مشهد، در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 اظهار کرد: این مرکز آموزشی در ۲ رشته صنایع غذایی و گردشگری مشغول فعالیت است.

وی افزود: این مرکز سالانه بیش از ۱۰۰۰ کارآموز را در رشته‌های آشپز هتل درجه ۲ و درجه یک، قناد هتل، متصدی کافی‌شاپ هتل، میزآرای هتل، فست‌فود و غذاهای فوری، فنون پذیرایی و تشریفات، مدیر غذا و نوشیدنی، راهنمای عمومی گردشگری، راهنمای طبیعت‌گردی، راهنمای محلی بومی، مدیر تور و راهنمای زائران آموزش می‌دهد.

رئیس مرکز هتلداری و گردشگری شهید آوینی مشهد با بیان اینکه این مرکز ۲ منظوره است، تصریح کرد: در شیفت صبح برای خواهران و در شیفت عصر برای برادران آموزش‌ها ارائه می‌شود. با توجه به اینکه حدود ۴۸ درصد از هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های کشور در مشهد است و از طرفی بیش از ۳۰ میلیون نفر زائر مجاور سالانه به مشهد سفر می‌کنند، بازار کار خوبی در زمینه گردشگری و صنایع غذایی فراهم است.

وی بیان کرد: شرایط حضور در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای با توجه به رشته‌های آموزشی و مختلفی که ارائه می‌شود، متفاوت است. تمام آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بر اساس یک استاندارد آموزشی که در آن طول دوره؛ مدت ساعت آموزش و مدرک تحصیلی مورد نیاز قید شده اما به صورت کلی تمام جوانان جویای کار می‌توانند از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استفاده کنند.

مداح خاطرنشان کرد: کلیه کارآموزان پس از طی دوره آموزشی توسط واحد مشاوره و رهگیری رصد می‌شوند تا رشته‌هایی که آمار اشتغال بالاتری دارند کار آموزان به این رشته‌ها و حرفه‌ها معرفی شوند. همچنین کلیه جوانان جویای کار با مراجعه به مراکز فنی و حرفه‌ای و کسب مهارت، می‌توانند آینده روشنی را برای خود و خانواده‌شان رقم بزنند. حتی افراد می‌توانند برای ارتقاء مهارت خود در هر حرفه‌ای به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه کنند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023