گردشگری و سفر

سوغات جزو زنجیره‌های پرآسیب گردشگری به شمار می‌آید

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی نتایج مطالعات از بعد اقتصادی نشان داده که گردش مالی سوغات زائران و گردشگران خراسان رضوی حدود ۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ بوده که از سهمی ۱۸ درصدی در سبد هزینه‌کرد زائران و گردشگران برخوردار است. نکته‌ای که عموماً مغفول واقع می‌شود این است که علی رغم چنین گردش مالی، همچنان سهم صنایع‌دستی به عنوان یک کالای خاص فرهنگی و ویژه در استان پایین است.

در همین راستا شناخت ذائقه گردشگران و زائران مشهد و تطبیق بخش تولیدات داخل متناسب با نیازهای بازار و قدرت خرید آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لذا در زنجیره عرضه سوغات برای گردشگران و زائران شناخت بازار یکی از حلقه‌های مفقوده این حوزه نیز به شمار می‌رود.

آرش قهرمان عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 در خصوص حلقه مفقوده عرضه سوغات در مشهد، اظهار کرد: از میان زنجیره‌های مختلف گردشگری، زنجیره سوغات آسیب‌پذیرترین زنجیره است. بدین معنا که تقریبا اولین زنجیره‎ای که حذف می‌شود، سوغات است.

وی اضافه کرد: این اتفاق به دو دلیل رخ می‌دهد ابتدا اینکه شهروندان در سفر به مقاصد گردشگری اصلی‌ترین هزینه‌ها را حمل‌ونقل و به ویژه اقامت می‌دانند و این مسائل باعث می‌شود کمتر به فکر تهیه صنایع‌دستی باشند. دومین مورد این است که سوغات مفهوم فرهنگی را به دنبال دارد و آن بار فرهنگی از این جهت است که سوغات تابع مدت سفر است. اگر سفر افراد کوتاه باشد، به لحاظ اجتماعی انتظار سوغات از این افراد نیز کاهش پیدا می‌کند.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: بنابراین اگر الگوهای سفر به گونه‌ای باشد که طول مدت سفر گردشگران در یک روند نزولی قرار گیرد، قاعدتا سهم سوغات کاهش پیدا می‌کند. با توجه به مواردی که مطرح شد سوغات جزو زنجیره‌های پرآسیب گردشگری به ویژه در شرایط اقتصادی حال حاضر است که در واقع آن اقتصاد از وضعیت انقباضی رنج ببرد و از یک رکود توام با تورم برخوردار باشد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023