اجتماعی

سالمندان تنها؛ تغییر سیمای سالمندی ایران طی سال‌های آتی

بنا بر اظهارات رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندان، در سال ۱۴۱۰ یعنی هشت سال دیگر با رسیدن متولدین سال ۱۳۵۰ به ۶۰ سالگی شاهد افزایش سالمندان تنها یا با اطرافیان کم به عنوان یک سیمای جدید سالمندی خواهیم بود.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، حسام الدین علامه در یک برنامه رادیویی با اشاره به تغییر سیمای سالمندی ایران طی هشت سال آینده اظهار کرد: در سال ۱۴۱۰ که متولدین سال ۱۳۵۰ به ۶۰ سالگی می‌رسند، شاهد سیمای جدید سالمندی در کشور شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: به تبع اینکه متولدین سال ۵۰ شاهد آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، تجرد، قطعی، ناباروری، بی فرزندی و کم فرزندی را بودند؛ در سیمای جدید سالمندی شاهد افزایش سالمندان تنها یا با اطرافیان کم خواهیم بود که این امر تبعات زیادی دارد.

علامه همچنین این را هم گفت که در سال ۱۴۱۰ متولدین اولین سال بیش زایی ایران (متولدین سال ۵۸) با متوسط سن ۵۲ سالگی وارد دوره بازنشستگی می‌شوند و افزایش جهش بازنشستگی خواهیم داشت.

به گفته این کارشناس مسائل جمعیت، در حال حاضر جمعیت سالمند ایران ۹ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر و حدود ۱۱ درصد است که پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۱۰ جمعیت سالمند ایران به ۱۴ درصد و در سال ۱۴۲۰ آمار سالمندان کشور به ۲۰ درصد برسد.

۳۰ میلیون سالمند ایران؛ از سال ۱۴۳۵ تا ۱۴۴۵

رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه از سال ۱۴۳۵ تا ۱۴۴۵ آمار سالمندان به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد که اوج جمعیت سالمندی و بیشترین رشد سالمندی از نظر تعداد را خواهیم داشت، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ جمعیت سالمند کشور ۱۰ درصد بوده و تا ۱۴۲۰ حدود ۲۲ سال جمعیت سالمندی کشور دو برابر می‌شود .

۲۰ درصد سالمندان ایرانی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند

وی عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد سالمندان کشور (یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۲ میلیون نفر) تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و ۴۰ درصد سالمندان هیچ دریافتی و مستمری سالمندی ندارند.

رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندان ادامه داد: از لحاظ سلامت نیز در حال حاضر، ۶۰ درصد منابع شرکت‌های بیمه صرف سالمندان می‌شود و مبلغی که سالمندان از جیب خود در حوزه سلامت و مراقبت می‌پردازند شش برابر بقیه دوران زندگی آنهاست. بیش از ۷ میلیون سالمند یعنی حدود ۷۱ درصد از سالمندان فاقد بیمه تکمیلی هستند و ۴ درصد هم از خدمات بیمه پایه برخوردار نیستند.

علامه در پایان سخنان خود با بیان اینکه در کشور ما مراکز اقامتی سالمندی محدود است افزود: در کشور ما ۱۵ هزار تخت سالمندی وجود دارد که به ازای هر ۷۰۰ سالمند یک تخت سالمندی وجود دارد، در حالی که در کشورهای توسعه یافته به ازای هر ۱۸ سالمند یک تخت وجود دارد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023