گردشگری و سفر

جشنواره انار؛ فرصتی برای معرفی جاذبه‌های جنوبی‌ترین شهرستان خراسان رضوی

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی فرماندار شهرستان بجستان جشنواره انار را فرصتی برای معرفی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری بجستان به عنوان جنوبی‌ترین شهرستان خراسان رضوی برشمرد.

حسن حیدری دهم آبان ماه، در جلسه برنامه‌ریزی برگزاری جشنواره انار که با حضور نماینده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، افزود: در این شهرستان چهار اقامتگاه بوم‌گردی و دو مهمان‌پذیر فعال است.

وی اظهار کرد: با توجه به تغییرات صورت گرفته جشنواره از روز سه‌شنبه ۱۶ آبان ماه جاری ساعت ۹ الی ۱۱ صبح با برگزاری مراسم و برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی آغاز خواهد شد و تا روز پنج‌شنبه ۱۸ آبان ادامه دارد.

فرماندار شهرستان بجستان عنوان کرد: نمایشگاه توانمندی‌های بانوان کارآفرین شهرستان بجستان شامل ۲۵ غرفه تولیدات صنایع‌دستی هنرمندان و فراورده‌های انار از دیگر برنامه‌های جشنواره انار است.

حیدری تصریح کرد: باغ‌گردشی و خرید مستقیم انار از باغ‌های انار و بازدید از جاذبه‌های گردشگری و اثر تاریخی ثبت جهانی کاروانسرای فخرآباد از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

تبیین اهمیت و جایگاه این شهرستان در تولید و برداشت انار در منطقه و کشور، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی برای افزایش تولید و بهبود کیفیت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف برای بازاریابی انار بجستان، ارتقاء بهره‌وری آب کشاورزی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی انار و معرفی خواص دارویی و غذایی انار از اهداف برگزاری این جشنواره اعلام شد.

از مجموع باغ‌های انار خراسان رضوی، ۱۱۰۰ هکتار یعنی معادل ۱۳ درصد باغ‌های بجستان است و بر این اساس این شهرستان از حیث سطح زیر کشت در استان رتبه سوم را داراست.

۸۵۰۰ بهره‌بردار بخش کشاورزی در گستره ۸۸۵۹ هکتاری اراضی زراعی و باغی شهرستان بجستان فعالیت می‌کنند و با احتساب ۲۳۷ هزار و ۸۷۶ واحد دامی فعال در این گستره، سالانه به طور متوسط افزون بر ۳۹ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان در این شهرستان تولید می‌شود.

ارزش ناخالص اقتصادی تولیدات کشاورزی و دامپروری بجستان سالانه افزون بر 8 هزار و ۱۸۶ میلیارد ریال است که ۱.۸ درصد ارزش تولیدات استان خراسان رضوی را شامل می‌شود.

مهم‌ترین محصولات کشاورزی و باغی شهرستان بجستان پسته، انار، زعفران، گیاهان دارویی چون نعناع و آنغوزه و نیز زیره، گندم و جو است.

این شهرستان مرکب از ۲ بخش مرکزی و یونسی دارای ۴۹ روستا است.

شهرستان بجستان جنوبی‌ترین شهرستان استان خراسان رضوی با فاصله ۳۰۰ کیلومتر از مرکز استان در محور مشهد به یزد و اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023