گردشگری و سفر

جزئیات برنامه‌های استقبال از زائران توسط شهرداری مشهد/ شهرداری متولی حوزه اسکان نیست

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد گفت: حوزه فعالیت معاونت زیارت و گردشگری شهرداری برای ۲ قشر زائرین و مجاورین است، به این معنی که بخش عمده‌ای از برنامه‌های امسال مخصوص زائران بوده و در راستای میزبانی شایسته و ارتقاء خدمات کمی و کیفی حوزه زیارت است بخشی از برنامه نیز مخصوص مجاورین است و بخشی از برنامه‌ها هر ۲ قشر را پوشش می‌دهد.

سیدجلیل بامشکی با حضور در تحریریه مجله خبری آبادی 118 در خصوص جزئیات برنامه‌های استقبال از زائران در نوروز ۱۴۰۲ اظهار کرد: در حوزه خدمت‌رسانی به زائران مقوله اصلی که در سال‌های اخیر نیز چالش‌برانگیز بوده بحث اسکان است، البته باید گفت که شهرداری در حوزه اسکان متولی نیست. به عبارتی شهرداری در کمیته اسکان خدمات سفر مشهد عضو است و با سایر دستگاه‌هایی که در این حوزه وظیفه قانونی دارند همکاری می‌کند.

وی ادامه داد: به همین منظور ظرفیت در اختیار شهرداری ظرفیت اسکان اضطراری است که شامل سالن‌های ورزشی و سوله‌های بحران می‌شود، همچنین تعدادی از فرهنگ‌سراها آماده شده‌اند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرند.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های استقبال از زائر در ورودی‌های شهر برپا شده است که شهرداری در کنار دیگر دستگاه‌ها فراهم کردن زیرساخت‌ها را برعهده داشته است و سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان در این اماکن حضور خواهند داشت. بیش از ۴۰ خدمت در این ایستگاه‌ها از جمله محور نیشابور، قوچان، راه‌آهن، پایانه مسافربری امام‌رضا(ع) و فرودگاه ارائه خواهد شد و خدمت‌رسانی از بدو ورود زائران و مسافران انجام می‌شود.

برنامه سفر از مبداء با سایر کلان‌شهرها هماهنگ شده است

بامشکی اضافه کرد: همچنین با سایر کلان‌شهرها هماهنگ شده است تا برنامه‌ریزی سفر از مبداء را تقویت کنند و امسال برای اولین بار برخی از اطلاعات مورد نیاز زائرین در دیگر شهرها ارائه می‌شود. در ادامه نیز یک نشریه الکترونیک با همکاری مجمع شهرداران کلان‌شهرها طراحی شده است که اطلاعات و نیازمندی‌هایی که زائرین برای حضور در شهرهای بزرگ نیاز دارند در آن ارائه می‌شود.

وی گفت: به عنوان مثال در نقشه Map.mashhad.ir لایه‌ای وجود دارد که نیازمندی‌های زائر از جمله نانوایی‌ها، مراکز درمانی، ایستگاه‌های آتش‌نشانی، غرفه‌های ارزاق و … جانمایی شده است و زائران با مراجعه به این نقشه می‌توانند موقعیت خود و مراکز مورد نظرشان را مشاهده و به عنوان یک راهنما از آن استفاده کنند.

بامشکی اضافه کرد: همچنین شهرداری در حوزه اسکان برای ظرفیت‌های خود سامانه‌ای را طراحی کرده است که زائران می‌توانند از تلفن ۳۷۰۴۵ استفاده و مکان اسکان اضطراری را برای خود رزرو کنند. استفاده از این سامانه در صورتی امکان‌پذیر است که ظرفیت‌های رسمی به کلی پر شده باشند.

برگزاری جشنواره غذای ملل در ایام نوروز و ماه رمضان

وی بیان کرد: در ادامه نیز مشهد به عنوان یک جهان‌شهر که میزبان اقوام و ملل مختلفی است در ایام نوروز و ماه‌ رمضان که همزمان شده‌اند جشنواره‌ غذای ملل را تدارک دیده است. در این جشنواره بستری آماده شده تا مردم بتوانند برای افطار با آداب و رسوم و غذای دیگر ملل از جمله کشورهای اسلامی آشنا شوند. همزمان با این جشنواره برنامه‌های متنوع فرهنگی با استفاده از ظرفیت‌ کشورهای اسلامی اجرا خواهد شد. جشنواره غذای ملل از ابتدای ماه رمضان آغاز و تا نیمه ماه ادامه خواهد داشت.

بامشکی در خصوص تورهای مشهدگردی گفت: این تورها از ۲۵ اسفند ماه برای ثبت‌نام علاقه‌مندان فعال خواهد شد که هم زائران و هم شهروندان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. شناخت حرم و بازدید از خانه‌های تاریخی و منطقه توس برای این تورها تدارک دیده شده است.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد ادامه داد: همانطور که گفته شد این تورها برای ۳ موقعیت متفاوت طراحی شده است و شهروندان و زائران می‌توانند از طریق شماره ۳۱۳۵ و فرهنگ‌سراهای مشخص برای این تورها ثبت‌نام کنند.

بامشکی اضافه کرد: راهنمایان این تورها توسط دو شرکت که در حوزه گردشگری مشهد فعال هستند و مجوز دارند تامین خواهد شد. در حقیقت ثبت‌نام از طریق شهرداری انجام خواهد شد و اجرای تورها با دفاتر خدمات مسافرتی است.

وی در خصوص ظرفیت اشغال در پیک اول حضور زائران در مشهد اضافه کرد: پیش‌بینی شده بود از نیمه شعبان تا ۲۵ اسفند ماه شاهد پیک اول حضور زائران باشیم اما این پیک اتفاق نیفتاد و ظرفیت مراکز اسکان رسمی در ۱۸ و ۱۹ اسفند تنها ۵۰ درصد تکمیل شد. همانطور که گفته شد ظرفیت‌های شهرداری ظرفیت اسکان اضطراری است که در صورت پر شدن واحدهای اقامت رسمی وارد مدار خواهد شد و تا این لحظه نیازی به این موارد نبوده است. در حال حاضر تنها کمپ زائرپذیر غدیر پذیرش دارد که در چند روز گذشته کمتر از ۴۰۰ نفر برای اسکان از آن استفاده کرده‌اند.

طرح «خط مشهدگردی» در انتظار سرمایه‌گذار

بامشکی در مورد طرح خط مشهدگردی تصریح کرد: در طرح «خط مشهدگردی» ۴ خط برای مشهدگردی در نظر گرفته شد که هر خط جاذبه‌های گردشگری مشهد را پوشش می‌دهند که به صورت دائم و نه دربست طراحی شده است. طراحی شده است که این خط‌ها مانند خطوط اتوبوسرانی از ۸ صبح تا ۸ شب فعال باشند و ایستگاه‌های متفاوتی دارند و تنها در جاذبه‌های تاریخی و گردشگری مشهد توقف خواهند داشت.

وی ادامه داد: کارت‌های این خط نیز به صورت ۲۴ یا ۴۸ ساعته طراحی می‌شود. برای اجرای این طرح فراخوانی داده شد تا سرمایه‌گذار جذب شود، چرا که شهرداری قصد ندارد در این مورد متولی باشد و به عقیده من شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری باید بهره‌برداری از این خط را بر عهده بگیرند، اما تا امروز سرمایه‌گذاری جذب نشده است. بنابراین شهرداری آمادگی واگذاری این طرح به سرمایه‌گذاران را دارد.

بامشکی در خصوص «نمایشگاه ایران من» عنوان کرد: برای تقویت تولید و صنایع‌دستی با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی فراخوانی ارائه شد تا هنرمندان از کل کشور در جلوخان و آرامگاه فردوسی به عرضه صنایع‌دستی خود بپردازند و کارگاه‌های فعالی در این منطقه برپا باشد.

وی اضافه کرد: ۳۰ غرفه از ۱۷ اسفند ماه فعال شده که بیشتر برای ارائه ظرفیت صنایع‌دستی منطقه توس و استان است. از ۲۵ اسفند ماه نیز با همکاری شرکت مادر تخصصی گردشگری ایران قرار است ظرفیتی از کل کشور برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کنند، البته ما برای ۸۰ غرفه زیرساخت آماده داریم تا محصولات خود را ارائه کنند.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد اظهار کرد: در نظرسنجی‌هایی که سال‌های قبل انجام شد نیازمندی‌های اولویت‌دار زائرین اطلاع‌رسانی و راهنمایی بوده است. در شهرداری ستادی در حوزه راهنمایان زائر فعالیت دارد به همین دلیل پایگاه‌های ثابت از ۱۲ مورد به ۱۸ مورد افزایش پیدا کرده است.

جزئیات برنامه‌های استقبال از زائران شهرداری مشهد/ شهرداری متولی حوزه اسکان نیست

راهنمایان افتخاری زائر  به صورت سیار در اطراف حرم ارائه خدمت می‌کنند

بامشکی در مورد طرح راهنمایان افتخاری زائر عنوان کرد: در ایام نوروز نیز برای طرح راهنمایان افتخاری زائر با همکاری سایر دستگاه‌ها حدود ۶۰۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد البته حدود ۲۰۰ نفر ساکن مشهد نیستند و احتمالا نمی‌توانند در ایام نوروز خدمت‌رسانی کنند. اما باقی افراد ساماندهی خواهند شد و در ایام پیک در ورودی‌های شهر و اطراف حرم در گروه‌های ۴ نفره به صورت سیار ارائه خدمت خواهند کرد.

وی افزود: با هماهنگی که با بخش نظارت استانداری انجام شده است زائران در صورت شکایت از اصناف یا موارد دیگر می‌توانند از طریق همین خادمان افتخاری شکایت خود را پیگیری کنند.

رویداد ملی سقاخانه تا انتهای فروردین تمدید شد

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد در خصوص رویداد ملی مسئله محور سقاخانه اظهار کرد: این رویداد چون در سطح ملی برنامه‌ریزی شده و با همکاری شهرهای زیارتی چون قم و شیراز در حال انجام است، پیشنهاد شد رویداد تا انتهای فروردین ماه سال ۱۴۰۲ تمدید شود تا بتوانیم از فرصت حضور زائران نیز بهره ببریم، چرا که قطعا زائرین نیز می‌توانند پیشنهاد و ایده‌هایی برای ثبت و ضبط داشته باشند.

بامشکی ادامه داد: غیر از شیراز، مشهد و قم تعداد دیگری از شهرها نیز درخواست داشتند که به این رویداد اضافه شوند و برای تبلیغ این موضوع به اکران‌های شهری در منطقه خود پرداختند. ایده این رویداد توسط شهرداری مشهد به مجمع شهرداران کلان‌شهرها داده شد و قرار است در قالب دبیرخانه، شهرهای زیارتی در یک هم‌افزایی به اشتراک تجارب خود بپردازند.

وی گفت: تا انتهای بهمن ماه بیش از ۲۲۰ ایده در دبیرخانه ثبت شده که باید برای ثبت ایده‌های جدید تا تاریخ جدید منتظر ماند. این رویداد چند محور اصلی دارد که مواردی چون میزبانی، اسکان، استقبال، سلامت، حمل‌ونقل و سوغات زائر را شامل می‌شود. قم دبیرخانه رویداد است، در شیراز بحث توانمندسازی و منتورینگ انجام می‌شود و اختتامیه رویداد نیز در مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023