گردشگری و سفر

جایگزینی اشیاء بدل به جای اصل در موزه بوعلی همدان را تکذیب می‌کنم

مجله خبری آبادی 118/همدان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با تاکید بر اینکه جایگزینی اشیاء بدل به جای اصل در موزه بوعلی همدان صحت ندارد، گفت: اینکه امین اموال موزه، اشیاء بدلی را جایگزین اشیاء اصل می‌کرده صحت ندارد.

علی مالمیر شنبه ۲۲ مردادماه در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگار مجله خبری آبادی 118 درباره شفاف‌سازی دزدی از مخزن موزه‌ی بوعلی همدان بیان کرد: اظهارات مقام انتظامی درباره سرقت از موزه که صرف ادعای یک فرد معلوم‌الحال صورت گرفت و بازتاب زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت غیر حرفه‌ای و غیرمسئولانه است.

وی با بیان اینکه اظهار نظرهای غیرمسئولانه مقام انتظامی مورد پیگیری قضایی از سوی میراث فرهنگی همدان است، اظهار کرد: مقام انتظامی کارشناس قیمت‌گذاری آثار میراث فرهنگی نیست که درباره این موضوع اظهار نظر کرده است.

مالمیر ادامه داد: درباره موضوعی که هنوز پرونده‌اش باز است نمی‌توان به راحتی اظهار نظر کرد بلکه این‌گونه مسائل نیازمند بررسی و ملاحظات بیشتر است، از طرفی صرفا با تکیه بر اظهار نظر متهم ‌نمی‌توان زحمات طیف گسترده‌ای از همکاران عرصه ‌میراث فرهنگی را زیر سوال برد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه متاسفانه شایعات و اخبار نادرست درباره سرقت از موزه بوعلی زیاد است، اظهار کرد: زیر ساخت‌های امنیتی و حفاظتی موزه‌ها در استان ایراد نداشته و خطای انسانی اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی همدان به محض اطلاع از سرقت، مراحل شناسایی را انجام داد، مطرح کرد: سال گذشته که از احتمال سرقت اطلاع یافتیم موضوع را بررسی و به سرعت عامل سرقت شناسایی، دستگیر و پرونده تشکیل شد، همچنین برای چهار نفر از افراد احتمالی، پرونده در حال انجام است.

مالمیر با بیان اینکه سارق به قید وثیقه آزاد و تحت اشراف شعبه بود، عنوان کرد: وظیفه میراث فرهنگی برای محافظت بسیار سنگین است و در این زمینه نیازمند بخش خصوصی و سایر دستگاه‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی میراث فرهنگی متناسب با وظیفه‌ای که بر عهده این سازمان است، نیست، گفت: متاسفانه امکان اضافه کردن نیرو نداریم و عدم ‌تناسب در حوزه نیروی انسانی و بودجه‌ها کاملا مشخص است و این نامتناسب بودن در کل کشور وجود دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تصریح کرد: سرقت به معنای اینکه در زیر ساخت‌های حفاظتی موزه اشکال دارد، نیست اما مشابه همه جای دنیا که گاهی تخلف و خطای نیروی انسانی اتفاق می‌افتد در همدان هم این اتفاق افتاده است.

مالمیر با اعلام اینکه امین اموال جدید موزه بوعلی معرفی شده است، اضافه کرد: پرونده‌هایی که در زمینه اشیاء و موارد فرهنگی شکل می‌گیرد ملاحظاتی دارد و باید صبور باشیم تا صدمه‌ای به روند پرونده وارد نشود و سرانجام اطلاعات دقیقی ارائه شود.

وی با بیان اینکه در رابطه با سرقت مجبوریم ملاحظاتی را رعایت کنیم، افزود: اینکه امین اموال اشیای بدلی را به جای اصل تعویض می‌کرده را تکذیب می‌کنم، علاوه بر این اصل و بدل بودن ۹۵ درصد از اشیاء با معاینه باستان‌شناسان مشخص می‌شود.

مالمیر با اعلام اینکه پرونده‌ای هم در هیات تخلفات اداری شکل داده‌ایم، بیان کرد: بخش عمده‌ای از اشیاء که خرید و فروش می‌شود بدل است که پس از کشف صورتجلسه وارد مخزن می‌شود و امین اموال مسئول این اشیا است.

وی با اشاره به اینکه با یک قالب نمی‌توان چندین شی ساخت و ادعای سارق در این رابطه منطقی نیست، گفت: هر شی که وارد مجموعه مخزن ‌شود در سامانه ثبت می‌شود و بخش عمده از اشیاء بدل هستند، همچنین قسمت عمده‌ای از آنها پس از فرایندی پیچیده معدوم می‌شوند.  

مالمیر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه دستکند سامن آماده افتتاح است و به زودی افتتاح رسمی می‌شود، عنوان کرد: در سالیان گذشته تمرکز میراث فرهنگی همدان بر آماده کردن زیر ساخت‌های دو دستکند سامن و ارزانفود بود و به دنبال انجام ضرورت‌ها و الزامات میراث فرهنگی و فراهم کردن افزایش ماندگاری گردشگران بودیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: باید از دستکندها به عنوان جاذبه جدید گردشگری و ماندگاری آن بهره ببریم و در این راستا توانستیم پایگاه تخصصی برای دستکندهای استان راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر سامن و ارزانفود در اولویت بودند و در این حوزه متمرکز شدیم، گفت: نسبت به دستکند دهبنه در شهرستان تویسرکان نیز خوش‌بین هستیم و اگر کاوش‌ها منجر به دستاوردهای قابل قبول باشد می‌تواند به یکی از جاذبه‌های استان تبدیل شود.

مالمیر با اشاره به اینکه کمبود اعتبار در حوزه دستکندها یکی از معضلات موجود است، ادامه داد: امسال در دستکند دهبنه یک فصل کاوش انجام خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در ادامه به سفر وزیر میراث فرهنگی به همدان اشاره کرد و گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان از این سفر مصوبه گرفتیم که در محور دستکندها، بافت‌های واجد ارزش روستای و شهری، تکمیل زیر ساخت روستاهای هدف و محورهای گردشگری و ایجاد نمایشگاه دائم صنایع دستی در مجموعه هگمتانه تعریف شده است.

وی با بیان اینکه منتظر اطلاع رسمی مصوبات سفر وزیر میراث فرهنگی به همدان هستیم، افزود: جاده علیصدر و جاده گنجنامه به تویسرکان نیز از موارد مورد بررسی در این سفر بود، همچنین ردیف ملی جدا از سفر است و به عنوان مثال در سالجاری ۳۱ میلیارد برای موزه منطقه ای و ۲۲ میلیارد تومان برای آزادسازی حریم هگمتانه جذب شد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023