جامعه شهری

برگزاری نخستین همایش ملی «ظرفیت روستا در اقتصاد ملی»

نخستین همایش علمی «ظرفیت روستا در اقتصاد ملی» با حضور معاون اول رئیس جمهور در شش محور تخصصی برگزار شد.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، شباک در نخستین همایش ملی ظرفیت روستا در اقتصاد ملی در ارائه گزارشی از روند برگزاری این همایش اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ابزارها برای اندازه‌گیری فعالیت‌های اقتصادی کشور و تعیین سهم بخش‌های مختلف برای تولید ناخالص ملی محاسبه حساب‌های ملی است که البته حساب‌های اقماری نیز زیرمجموعه آن محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: پژوهشکده آمار در سال ۱۳۷۸ وابسته به مرکز آمار ایران فعالیت خود را آغاز کرد و در طول فعالیت خود طرح‌های بسیاری برای جامعه آماری کشور از جمله آمار حساب‌های ملی را اجرایی کرده است. در مورد حساب اقتصاد روستا نیز کاری توسط این پژوهشکده انجام شد که اطلاعات آن مربوط به سال ۱۳۹۸ است و لازم است امروز این اطلاعات به هنگام شود.

وی ادامه داد: حساب اقتصاد روستا همانند سایر حساب‌های اقماری تصویر دقیقی را برای ایجاد نقش روستا برای ارزش افزوده مشخص می‌کند. بخش‌های دیگری به جز کشاورزی نیز می‌توانند در پیشبرد اقتصاد روستا موثر باشند. بخش حمل و نقل و خدمات، کسب و کار و هتلداری ظرف سال‌های گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و اگر برنامه ‌ریزی دقیقی صورت بگیرد ارزش افزوده خوبی برای اقتصاد روستا و کشور به همراه خواهد داشت.

دبیر نخستین همایش ملی ظرفیت روستا در اقتصاد ملی با اشاره به اینکه این همایش در شش محور شامل جایگاه و ظرفیت اقتصاد روستا در توسعه کشور، نظام راهبری و مدیریت اقتصاد روستا، تحولات جمعیتی و جریان‌های مهاجرتی و تاثیر آنها در اقتصاد روستا، بهره‌مندی از ظرفیت گروه‌های جهادی و مردمی در پیشرفت و توسعه روستا، مدیریت زنجیره ارزش پایدار و الگوهای دانش بنیان نیز در توسعه روستا است، افزود: در کمیته علمی این همایش از اساتید دانشگاه و صاحبنظران دستگاه‌های اجرایی استفاده کردیم. حدود ۸۲ مقاله در دبیرخانه همایش دریافت شد که در فرآیند داوری نهایتا ۲۷ مقاله پذیرفته شد. از سوی دیگر ۱۳ مقاله به صورت سفارشی تدوین شده بود که در پنل‌های تخصصی امروز (سه‌شنبه) منتخب این مقاله‌ها انتخاب خواهد شد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023