جامعه شهری

انتقاد جمعی از اعضای شورای شهر از عدم تمکین شهرداری تهران از بودجه مصوب

اعضای شورای شهر تهران امروز در جلسه علنی شورا از عدم تمکین و انحرافات شهرداری از بودجه انتقاد کردند.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در جلسه امروز شورای شهر در مورد گزارش نظارتی ۶ ماهه پروژه های تملک دارایی سرمایه ای شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ با بیان اینکه این گزارش بصورت شجاعانه، دقیق و کارشناسانه تنظیم شده است، گفت: شورای شهر وظیفه نظارت و سیاستگذاری دارد و بر اساس اطلاعی که بنده دارم این گزارش یکطرفه نوشته نشده است و هر آنچه که قابلیت اصلاح داشت در این گزارش اعمال شده تا خدایی نکرده گزارش مخدوشی در شورای شهر مطرح نشود. 

وی با بیان اینکه چند سوال در خلال این گزارش مطرح می‌شود و اول این است که چرا شهرداری از برنامه مصوب تمکین نکرده است؟ افزود: هنگام تصویب بودجه همکاران شهرداری در تمام  جلسات حضور داشتند و اینکه حالا  در مواردی برخلاف بودجه تصویب شده، عمل کردند و جای تعجب دارد و حتی فرض بر اینکه نیت دوستان خوب باشد، اما باز هم خلاف قانون انجام شده و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد و انتظار ما این بود که دوستانمان در شهرداری موارد مطرح شده در گزارش را از شورای شهر اجازه می گرفتند. 

وی با بیان اینکه در این گزارش علاوه بر  انحراف از بودجه، بحث عدم تمکین مطرح شده‌ است، گفت: شهرداری باید انحرافات را به فوریت اصلاح و شورا در موارد عدم تمکین و انحرافات اساسی تصمیم فوری بگیرد.

تسویه بدهی سالیان گذشته پیمانکاران

در ادامه محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در کمیته عمران شورا پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها را محله به محله پیگیری می کنیم، گفت: در ۶ تا ۷ ماه ابتدایی سال پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی مناسبی دارد و حتی سال گذشته بدهی سالیان پیمانکاران تسویه شد و باعث شد پیمانکارانی که رغبتی به شرکت در مناقصات نداشتند، وارد عمل شوند و پروژه‌ها را اجرایی کنند.

انتقاد از انحرافات شهرداری از بودجه مصوب شورا

همچنین سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه نکاتی در این گزارش وجود دارد که شهرداری انحرافاتی از بودجه مصوب شورای اسلامی شهر تهران داشته است، تصریح کرد: درست است که یکی از اصول بودجه، اصل انعطاف پذیری بودجه است. اما شهرداری باید قبل از انجام، اصلاحیه خود را به شورا ارائه دهد و شهرداری باید اقدامات خود را بر اساس بودجه مصوبه شورای اسلامی شهر تهران انجام دهد.

وی با بیان اینکه بودجه تصویب شده اما پرداختی صورت نگرفته معنا ندارد و شهرداری باید در ادامه مسیر انحرافات بودجه را اصلاح کند، گفت: آنچه که در گزارش ارائه شده برای شش ماه اول سال دیده شد آن است که در برخی از حوزه ها با وجود پرداخت اعتبار اما هنوز پیشرفتی در وضعیت پروژه دیده نمی شود. شهرداری باید تلاش کند تا بر اساس بودجه مصوب برنامه ریزی زمانی لازم را داشته باشد و اینگونه نباشد که در پایان سال با وجود اختصاص بودجه ما شاهده پایان پروژه نباشیم.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، شهرداری ملزم به عمل به بودجه شورای شهر است و اما اگر قرار است شهرداری به برنامه و بودجه طبق مصوبه شورا عمل نکند؛ دیگر شورا کار کردی نخواهد داشت. شورای شهر وظیفه سیاستگذاری در مدیریت شهری را بر عهده دارد و ناظر بر شهرداری می باشد.

بی‌انظباتی مالی در شهرداری تهران

در ادامه ناصر امانی، عضو کمیسیون بودجه شورای شهر تهران هم با بیان اینکه در گزارش مشخص شد که شهرداری در کجاها از مصوبه بودجه انحراف داشته است، گفت: در حال حاضر شهرداری مبنای عملش بودجه ۷۵ هزار میلیارد تومان مصوب شورا  نیست، بلکه مبنای کارش آن چیزی است که خودش ابلاغ کرده بگونه ای که می بینیم که در یک برنامه که شورا یک عدد تعیین کرده، چند برابرش را ابلاغ کرده است که این می‌شود بی‌انضباطی مالی. اگر قرار نیست شورا وارد پروژه‌ها شود، روش بودجه‌ریزی باید تغییر کند، اگر قرار است ما بودجه را با نظر خود شهرداری تنظیم کنیم اما ماه‌ها بگذرد و شهرداری ریالی اختصاص ندهد، چرا ما باید قائل به بودجه‌ بشویم؟ .

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023