جامعه شهری

از درخت حیات تا مالیات صفر تولیدکنندگان شیشه‌های قابل بازیافت

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به بازدید از غرفه‌های برپا شده در حاشیه اجلاس بین‌المللی تغییرات اقلیمی اظهارکرد: ملاقات با درخت حیات، آشنایی با استفاده از فیبر چوبی و پرینتر سه‌بعدی برای ساخت گلدان، خودداری از دریافت مالیات از تولیدکنندگان بطری‌های شیشه‌ای و قابل بازیافت در دبی از جمله مواردی بود که ملاحظه کردیم.

حلیاسادات حسینی که به همراه سوده نجفی – نماینده شورای شهر تهران که به دبی سفر کرده بود – در گفت و گو با مجله خبری آبادی 118 اظهارکرد: اجلاس بین المللی تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد در قالب دو محدوده برگزار می‌شد؛ یکی محدوده آبی (blue zone) که روسا و دیپلمات‌های کشورهای مختلف در آن حاضر بودند و دیگری محدوده سبز (green zone) که در این بخش عموم مردم  و متخصصان علاقه‌مند شرکت کردند. هیات محیط زیستی شهرداری تهران نیز در بخش سبز شرکت کرد.

وی با بیان اینکه بازدید بسیار خوبی از غرفه «بلدیه» شهر دبی داشتیم، گفت: در نشست‌های علمی مرتبط با آن‌ها شرکت کردیم. یکی از جلسات درباره تحقق اقتصاد گردشی برای تحقق توسعه پایدار بود. در این نشست مدیر گروه‌های ساخت و ساز  پایدار و مشاور اقتصاد چرخشی حضور داشتند و شاخص‌های اقتصاد چرخشی و سیاست‌های دبی برای دستیابی به این اهداف تا سال ۲۰۴۰ را توضیح دادند. در این نشست دستاوردهای ایران را تشریح کردیم علاوه بر آن پرسش‌هایی را  در زمینه نقش مردم در تحقق اقتصاد چرخشی، چگونگی تسریع تحقق اقتصاد چرخشی و راهکارهای آن مطرح کردیم.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران اذعان کرد: اگرچه ایران در زمینه موضوعات محیط زیستی اقدامات شایان توجهی را انجام داده است ولی برای اجرای اقتصاد چرخشی نیازمند انجام کارهای بیشتری هستیم.

وی اضافه کرد: در غرفه شهرداری دبی با یکی معاونان دپارتمان محیط زیست  دیدار و دستاوردهای ایران را تشریح کردیم. موضوعاتی همچون توسعه کمربند سبز و انرژی‌های تجدید پذیر در شهر تهران بسیار برایشان جذاب بود و خوشحال بودند که ایران نیز به این موضوع می‌پردازد. در این زمینه‌ها  بحث و تبادل کردیم. در یکی از پنل‌های مربوط  توسعه درختکاری در این شهر نیز شرکت کردیم. با توجه به کمبود آب در این منطقه اقدامات خوبی برای هوشمندسازی آبیاری انجام شده است.

حسینی با اشاره به شرکت در پنلی در زمینه شهر پایدار گفت: مهمترین اقدام انجام شده در این زمینه  در دبی تلاش برای کاهش تا ۸۰ درصدی مصرف پلاستیک در کل موضوعات مربوط به شهر از تولیدات مواد غذایی تا سیمای بصری بود. در این جهت گلدان‌های شهر با بافت چوبی توسط پرینتر سه بعدی چاپ و ایجاد می‌شود. مواد اولیه آن فیبر چوبی است. از این پرینتر علاوه بر ساخت گلدان  برای ساخت نیمکت شهری هم استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: به گفته مسوولان محیط زیست دبی بسته‌های تشویقی خیلی خوبی  به صنایعی می‌دهیم  که تا ۸۰ درصد مصرف پلاستیک را کاهش می‌دهند. از سوی دیگر بطری‌های آب معدنی مورد استفاده آن‌ها پاکتی و فقط درب بطری‌ها پلاستیکی است. اگر تمام بطری شیشه‌ای و قابل بازیافت باشد، از تولید کننده مالیات نمی‌گیرند اما از تولیدکنندگان آب معدنی با بطری‌های پلاستیکی مالیات بسیار سنگینی دربافت می‌شود

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در ادامه گفت: در کلیه فروشگاه‌ها کیسه‌های پلاستیکی زیست‌تخریب پذیر بود ولی برای تهیه آن‌ها باید پول پرداخت می‌شد حتی برای در خمیردندان‌ها و مسواک‌ها تلاش شده بود از درهای چوبی و پاکتی استفاده شود و در کل اقدامات چشمگیری برای کاهش مصرف پلاستیک انجام شده بود.

حسینی درباره اقدامات انجام شده در درایران برای کاهش مصرف پلاستیک اظهار کرد: اگر شیوه نامه آیین‌نامه مصوب شده در هیات وزیران و استاندارد تدوین شده از سوی سازمان استاندارد درباره کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی ابلاغ شود، به‌طور قطع ما هم می توانیم قدم‌های قابل توجهی در این  حوزه برداریم و ایران در این زمینه اقدامات خوبی را انجام خواهد داد. البته که هر اقدامی برای جلب مشارکت مردمی و ارتقای فرهنگ نیازمند وجود محرک‌هایی در قالب بسته‌های تشویقی است که امیدواریم سیاست‌های مرتبط با این موضوع نیز  پیاده سازی شود.

وی با اشاره به بازدید از « درخت حیات» (TREE OF LIFE) اظهار کرد: هدف از پرورش این درختان تنها تولید اکسیژن نیست بلکه از نظر منظر شهری نیز اهمیت داشتند و شبیه ال سی دی برای پخش تصاویر سه بعدی عمل می کنند و آموزش‌هایی مرتبط با ارکان توسعه پایدار ارائه می‌دهند تا مردم و متخصصان برای تحقق پایداری همصدا شوند.

حسینی تاکید کرد: ما هم در شهر تهران به دنبال تحقق این موضوع هستیم و از نظر تخصصی آن را بررسی می‌کنیم.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به بازدید از غرفه  از «مصدر» – شهر واقع شده بین دبی و ابوظبی – گفت: این شهر بر اساس تحقق توسعه پایدار ساخته شده است و هیچ آلودگی محیط زیستی ندارد. برق شهر مصدر از نیروگاه فتوولتائیک (PV) خورشیدی تأمین می‌شود. این نیروگاه متشکل از ۸۷ هزار و ۷۷۷ ماژول خورشیدی است که در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار ساخته شده است. سیستم PV حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات‌ساعت برق در سال تولید می‌کند و ۱۵ هزار تن انتشار کربن در سال را کاهش می‌دهد. در حال احداث مزرعه خورشیدی جدیدی در شش بخش هستند که فاز اول آن ساخته شده است.

وی درباره تفاوت‌های دو مزرعه خورشیدی «مصدر» توضیح داد: فناوری مزرعه خورشیدی قبلی سلول فتوولتائیک و نوع پنل‌ها و برندیگ کاملا مشابه ماست و هر پنل ۵۰۰کیلووات برق تولید می‌کند اما در مزرعه خورشیدی جدید از فناوری جدیدی استفاده می‌کنند یعنی از آیینه‌های فشرده‌ای بهره می‌برند که نور را به برجی انتقال قرار می‌دهند. در زیر برج مخزنی قرار دارد که انرژی در آن تبدیل به برق و انرژی حرارتی می‌شود. این فناوری جدید محسوب می‌شود.

حسینی با بیان اینکه «مصدر» برای مدیریت پسماند یک دستگاه زباله‌سوز ۲۰۰۰ تنی دارد، گفت: تمام ساختمان‌ها موظف به داشتن سیستم تفکیک زباله تر و خشک هستند. این شهر حجم زیادی از زیاله‌ها را بازیافت می‌کند. زباله‌های تر زیر ۱۰۰۰ تن نیز تبدیل به کمپوست می‌شوند. جالب اینجاست که در سطح شهر هیچ مخزن زباله‌ای ندارند چراکه تمام ساختمان‌ها اتاق پسماند دارند و نیازی به مخزن در سطح شهر وجود ندارد.

وی اضافه کرد: مسوولان «مصدر» در حال احداث آب شیرین کن با ظرفیت ۱۸ هزار گالن در روز هستند البته در ایران روی این موضوع کار کرده‌ایم ولی انجام این کار در تهران ضرورتی ندارد.

حسینی در پایان گفت: بازدیدی از حوزه سرمایه‌گذاری داشتیم. تقریبا تمام بانک‌ها سرمایه‌گذار در حوزه محیط زیست را پذیرا هستند اما مدل‌های مالی متفاوتی با ایران دارند. ما بانکداری کاملا اسلامی داریم و بسیار ارزشمند است. از سوی دیگر در پنل مرتبط با آموزش محیط زیستی کودکان و جوانان مشارکت جزیی داشتیم البته بخشی از آن لغو شد ولی در بخش برگزار شده ما توانستیم دستاوردهای خود را در حوزه آموزش کودکان در زمینه محیط زیست تشریح کنیم.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023