گردشگری و سفر

ارزیابی سیمای گردشگری کشور با طرح ملی «ارزش‌ها و رفتارشناسی گردشگری ایران»

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: هدف از طرح پیمایش ملی ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارشناسی گردشگری ایران، ارزیابی سیمای گردشگری ایران است که امسال نیز انجام خواهد شد.

حامد بخشی در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 اظهار کرد: فاز اول طرح پیمایش ملی ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارشناسی گردشگری ایران که روی گردشگری داخلی تمرکز داشت در سال ۹۶ و بخشی از طرح که در خصوص گردشگری خارجی بود در سال ۹۸ اجرا شد.

وی با تاکید بر اینکه هدف این طرح ارزیابی سیمای گردشگری ایران است، افزود: هدف از این طرح ارزیابی و سنجش نگرش، میزان رضایت، ارزیابی از مقصد و رفتار گردشگری گردشگران ایرانی و خارجی است.

بررسی دغدغه‌های گردشگران یکی دیگر از اهداف طرح ملی ارزش‌ها و رفتارشناسی گردشگری ایران

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه طرح پیمایش ملی ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارشناسی گردشگری ایران به بررسی دغدغه‌ها و نگرانی گردشگران نیز پرداخته است، گفت: در اصل این طرح به دنبال پاسخ سوالاتی مانند رفتار گردشگران در مقاصد گردشگری، زمان و مکان اقامت، وسایل نقلیه مورد استفاده، اقلام مورد نیاز و راه تهیه آن‌ها و ارزیابی تمامی خدمات گردشگری است.

وی تشریح کرد: این طرح برای بار دوم از اردیبهشت ماه کلید خورده است و پس اصلاحاتی در پرسشنامه، نظرسنجی از گردشگران خارجی در شهریور ۱۴۰۱ و گردشگران داخلی در مهرماه ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

گرشگران داخلی از تمامی خدمات ارائه شده در کشور رضایت بالایی دارند

بخشی در خصوص نتایج طرح بیان کرد: نتایج طرح بسیار مفصل است. بخشی از نتایج مربوط به رضایت گردشگران از خدمات دریافت شده در حوزه حمل‌ونقل، اقامت، خرید، جاذبه‌ها و رستوران بوده که در مجموع گردشگران داخلی رضایت بالایی از تمامی خدمات دارند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی افزود: بخشی از نتایج نیز مربوط به رفتار گردشگران در سفر است که این بخش تحت عنوان گردشگری معیشتی مطرح شده است.

بخشی با تاکید بر اینکه گردشگری داخلی ایران جنبه معیشتی بالایی دارد، تصریح کرد: گردشگری معیشتی گونه‌ای از گردشگری است که با صرف هزینه کم، مطابق با شیوه معیشت خود و بدون استفاده از امکانات گردشگری نیازهای گردشکری خود را تامین می‌کنند.

وی اضافه کرد: برای مثال به جای استفاده از حمل‌ونقل عمومی با ماشین خود به سفر می‌روند که همین عامل صرفه‌جویی جدی در هزینه‌های سفر می‌شود که باید گفت بیش از ۷۰ درصد گردشگری از این طریق انجام می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی عنوان کرد: همچنین بخش زیادی از گردشگران به جای اقامت در مراکز اقامتی به خانه دوستان و آشنایان خود می‌روند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه یک سوم از گردشگران به خانه آشنایانشان می‌روند، گفت: حدود ۱۵ درصد گردشگران در منازل اجاره‌ای، حدود ۷ درصد در هتل‌ها و حدود ۷ درصد در هتل‌آپارتمان اقامت می‌کنند. به همین دلیل می‌توان گفت که بخش‌های اقامتی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بخشی اظهار کرد: در زمینه تهیه خوراک نیز بخش عمده‌ای از گردشگران از رستوران‌ها غذا نمی‌خرند. تعدادی از افراد خودشان غذا می‌پزند و عده‌ای نیز از مهمانی آشنایان بهره‌مند می‌شوند.

وی در خصوص نحوه نظرسنجی تصریح کرد: در طرح پیشین در سال ۹۶ و ۹۸ نرم‌افزار پرسشنامه در اختیار گردشگران قرار می‌گرفت، اما در پرسشنامه جدید سوالاتی که اطلاعات جدیدی به ما نمی‌دهند و مفاهیم تکراری هستند، حذف خواهد شد. در این پرسشنامه هچنین سوالات کوتاه خواهند شد تا گردشگران راحت پاسخ دهند و سوالاتی در زمینه تصور از مقصد و نگرش به جامعه میزبان نیز اضافه خواهد شد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023