اجتماعی

ارتباط مستمر و مطلوبی با نوجوانان نداریم/فضای مجازی را رها کرده‌ایم

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با تاکید بر اینکه آموزش والدیت مطلوب برای والدین بسیار لازم است گفت: ارتباط مستمرِ اثرگذار و مطلوب با نوجوانان نداریم، والدین هم در خانه و هم در آموزش و پرورش گاهی عامدانه این ارتباط را یک طرفه برقرار می‌کنند این در حالیست که عملا فضای مجازی را نیز رها کرده‌ایم.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، کبری خزعلی در نشست بررسی ابعاد موضوع کودک کار مجازی که صبح امروز در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: کاری که با فطرت و نیاز انسان آشناست جای خود را باز می‌کند البته اگر آن را درست کار و بیان کنیم. اکنون بحث متاورس و فضای سایبری هوشمند از دست ما خارج است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای اینکه بتوانیم زنان و مادران رشدیافته داشته باشیم به جای اینکه ۱۲ سال در آموزش و پرورش حفظیات را حفظ کنیم و نهایتا هم دیپلم می‌گیریم که خیلی کاری از آن بر نمی‌آید، کار فشرده‌سازی و غنی‌سازی شود؛ محتوای علمی قوی و غنی باشد و به اطلس‌ها و امکاناتی که در اختیار است مراجعه شود تا لازم نباشد بر روی حفظیات متمرکز باشیم. 

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در بخش دیگری از سخنان خود به فضای اجتماعی و فضای سایبری اشاره کرد و افزود: بیشترین نقش را در دوران نوجوانی این فضا و سپس دوستان دارند که هویت جوانی را شکل می‌دهند و کودک از آن فشاری که به وسیله باید و نباید خانه است، فرار می‌کند و این را آزادی و انتخاب می‌داند. ما باید در مورد اینها هم پیش‌بینی کنیم.

خزعلی ادامه داد: اکنون بچه‌ها در دو فضا قرار دارند؛ یکی نیازهای طبیعی غریزی است که به مادیات هم نزدیک است و زود هم پاسخ می‌گیرند و دیگری فطری است. برای هر دو باید برنامه‌ریزی شود. فطری، روح الهی است و اگر پاسخ داده شود لذت آن پایدارتر و مداوم‌تر است و بچه همیشه به آن وصل است اما در نیازهای غریزی به محض اینکه احساس نیاز کرد آن را می‌خواهد اما به محض اینکه اشباع شد، خسته و زده می‌شود.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با تاکید بر اینکه آموزش والدیت مطلوب برای والدین بسیار لازم است، گفت: نحوه ارتباط با نوجوان و ارتباط مستمرِ اثرگذارِ مطلوب نداریم. والدین هم در خانه و هم در آموزش و پرورش گاهی عامدانه این ارتباط را یک طرفه برقرار می‌کنند و این‌ها باید آموزش داده شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید دستگاه‌هایی که در فضای مجازی همکار هستند تقسیم کار کنند، گفت: عملا فضای مجازی را رها کردیم. با اینکه شورای عالی فضای مجازی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم اما در عمل رها شده است. دو سه سند در داخل وجود دارد اما سندی که بین‌المللی و مغایر اسلام باشد، غیرقابل اجراست. باید ببینیم کدام بندها مغایر اسلام است و پاسخ آن چیست که در مقابل آن قرار داده می‌شود و دستگاه ناظری که بررسی کند این موضوع انجام می‌شود یا خیر کجاست؟ و این شرطهای مغایر با اسلام را چه کسی شناسایی کرده و چه کسی بر آن نظارت می‌کند؟ پس ما در این مدت در اجرای کنوانسیون حقوق کودک خلاف می‌کردیم زیرا اصلا وارد نشدیم حال آنکه مطابق با شروط باید ورود می‌کردیم.

وی با بیان اینکه ۵ سال از نوشته شدن سند ملی حقوق کودک می‌گذرد و همه ابعاد آن در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در مصوبه‌ای که پنج سال هم معطل بود تا دولت جدید آن را ابلاغ کرد، قید شده است که سند ملی باید رعایت شود. قبل از این نیز اسناد قبلی و حقوق و مسئولیت زن و خانواده قید کرده بود که هیچ سند داخلی و بین‌المللی که مغایر با این احکام باشد، قابل قبول نیست.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، در ادامه این نشست، زینب اختری- مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشور نیز با بیان اینکه ما متعهد به کنوانسیون حقوق کودک شده‌ایم که مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک نیز وزارت دادگستری و نماینده آن وزارت کشور است، گفت: ما عضو کنوانسیون حقوق کودک هستیم، البته با یک پیش شرط اولیه که اگر همه مواردی که وجود دارد با شرع همخوانی نداشته باشد ما آن را نمیپذیریم.

اختری ادامه داد: از زمانی که دکتر رییسی آمدند اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل و سند ملی حقوق کودک و نوجوان نیز ابلاغ شد که در آن سند حقوقی مطرح شده است. باید یک برنامه‌اقدام برای این سند نوشته شود تا بتوانیم این برنامه‌اقدام را عملیاتی و دستگاه‌ها را موظف کنیم زیرا به صورت کاملا عام نوشته شده است.

وی در ادامه به حقوق سلامت، اقتصادی، قضایی و امنیت قید شده در این سند اشاره کرد و افزود: به نظر فرصت خوبی است که از این سند یک برنامه اقدام و عمل بنویسیم و از داخل آن قوانین را احصاء و دستگاه‌های مرتبط را برای اجرا موظف کنیم.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، امامی رضوی، مشاور زنان آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه بحث کودکان کار مجازی به عنوان یک مسئله مهم مطرح است، گفت: در آموزش و پرورش با توجه به اینکه دختران دانش‌آموز زنان آینده و فعال فرهنگی و اجتماعی خواهند بود و نقش مادری و همسری را در آینده خواهند داشت و باتوجه به اینکه در آموزش و پرورش باید به بحث آینده پژوهی تکیه کنیم؛ طرح پژوهشی پیش رو داریم که به ۶ کلان روند توجه شده است.

وی با اشاره به بحث پیشرفت فناوری، رشد اقتصادی و بهبود سلامت بشر، افزایش تحرک و فرهنگ‌زدایی، گفت: سالهاست روی بحث فرهنگ‌زدایی در جامعه کار می‌شود و ما تبعات و اثرات آن را در جامعه دیدیم. به ویژه در آموزش و پرورش می‌بینیم این اتفاق به ویژه در دو سال اخیر رخ داده است اما امور زنان به سهم خود فعالیت خود را با همراهی انجمن اولیا و مربیان و معاونت پرورشی و تربیتی در این زمینه انجام می‌دهد تا روی بحث فرهنگ کار شود و تار و پودی باشد و جلوی فرهنگ زدایی گرفته شود.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، کرمانی، مدیرگروه آسیبهای اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس نیز در ادامه این نشست بیان کرد: در متون حقوقی موجود، کار کودک یا کودکان کار و خیابان را در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان (که آخرین متن قانونی ما در این حوزه است) ذیل مفهوم سوء رفتار تعریف می‌کنیم.

به گفته وی، سو رفتار هر فعل یا ترک فعلی است که به سلامت و شخصیت کودک آسیب می‌زند و مانعی در برابر رشد و تکامل او خواهد شد. ذیل این مفهوم کار کودک نیز به عنوان بهره کشی اقتصادی تعریف می‌شود. این تعریف تا حد زیادی متناسب با واقعیتهایی است که در دنیای رئال با آن مواجه هستیم؛ اینکه آیا تعریف کار کودک در فضای مجازی را پوشش می‌دهد به نظر نیازمند کار مطالعاتی تطبیقی و آسیب‌شناسی است. اگر با این تعریف مطابق باشد، ماده یک، سه و ۱۵ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و مواد ۷۹تا ۸۴ قانون کار که شرایط کار کودک را مشخص کرده پوشش می‌دهد و لذا اگر مسجل شود که متناسب با تعاریف موجود است ما به لحاظ قانونی خلاء قانونی در این حوزه نداریم.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023