در نشست معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تاثیر اجرای طرح پسماند در دو روستای مازندران، به طرح ارزشگذاری اقتصادی محیط زیستی و پیش‌بینی آموزش‌های محیط زیستی در مهدکودک‌ها پرداخته شد.

به گزارش آبادی 118 سید ابوالقاسم موسوی در نشست خبری که امروز در اداره کل محیط زیست استان تهران به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در پاسخ به پرسش آبادی 118 درباره تعداد تشکل‌های محیط‌زیستی و چگونگی تعامل با آن‌ها گفت: ۱۰۴۷ تشکل اسمی محیط زیستی داریم که از این تعداد ۶۶۱ تشکل مردم‌نهاد مجوز رسمی فعالیت دارند و تعداد ۶۰ تشکل هم به صورت ملی فعال هستند.

وی در ادامه اظهارکرد: بحث آمایش آموزشی محیط زیست استان‌ها هم در دستور کار قرار دارد. بر این اساس هر استان برای هر موضوع براساس چالش جدی محیط زیستی خود برای تمرکز بر آن موضوع و آموزش مردم انتخاب می‌شود تا نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنند. به عنوان مثال آذربایجان شرقی موضوع عشایر، آذربایجان غربی بحث شکارچیان، استان اردبیل بحث روستای سبز، استان اصفهان مبحث جوامع محلی، استان البرز برای کشاورزان و صنف سبزیجات و پسماند پزشکی، ایلام اطفای حریق و تهران رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مد نظر قرار گرفتند.

موسوی گفت: نکته قابل توجه این است که اگر تشکل‌های مردم‌نهاد فعالیت خود را آغاز کنند، بحث ترتیب تسهیلگر محیط  زیستی جزو برنامه‌های معاونت آموزش سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد که بر اساس آن قرار است در هر روستا یک تسهیلگر محیط زیستی داشته باشیم. این کار آغاز شده است و هم در روستا و هم در شهر انجام خواهد شد.

کاهش ۶۰ درصدی پسماند در دو روستای مازندران

به گفته مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست ما حتما به جایی نیاز داریم تا مردم تجمع کنند و در مورد محیط زیست صحبت کنند و آموزش ببینند که در این راستا خانه محیط زیست هم در کشور تشکیل خواهد شد تا مردم، سمن‌ها و به‌طور کلی دوستداران و دغدغه‌مندان محیط زیست در آن گرد هم آیند و به بخش‌های مختلف محیط زیست بپردازند.

وی ادامه داد: طرح محیط یار در تمام مدارس حاشیه مناطق حفاظت شده سراسر کشور در حال انجام است که بر این اساس طرح یک ساعت با محیط‌بان در مدارس اجرا می‌شود. در این طرح محیط بانان در مدارس حاضر می‌شوند و با دانش آموزان درباره اهمیت محیط زیست گفت و گو می‌کنند و مواردی را درباره محیط‌بانی آموزش می‌بینند.

موسوی در ادامه گفت: مدیریت اجتماعی پسماند در دستور کار است. وقتی صحبت از پسماند می‌شود تمام توجهات به سمت دولت و شهرداری معطوف می‌شود در حالی که واقعیت این است که اگر مردم پای کار نباشند و زباله توجیه اقتصادی نداشته باشد، این مشکل حل نخواهد شد.

وی افزود: اکنون در دو روستای استان مازندران سمن‌های محیط زیستی به اهالی آموزش می‌دهند و بر این اساس سطل‌های بزرگ زباله را جمع‌آوری و به جای آن دو سطل پسماند خشک و تر در خانه افراد جایگزین می‌کنند. اکنون پسماندهای خشک را به کمپوست تبدیل می‌کنند و پسماندهای خشک را می‌فروشند. بدین ترتیب زباله در آن روستاها حدود ۶۰ درصد کاهش یافته و معضل شیرابه هم از بین رفته است. وزارت کشور هم در این زمینه با ما همکاری می‌کند. اکنون ۵۰ روستا پای کار اجرای این طرح هستند. در فاز بعدی برای شهرها هم برنامه داریم.

موسوی ادامه داد: اتفاقات زیادی در کشور در مقاطع مختلف و سال‌های اخیر افتاده است ولی از رویدادهای اخیر که در آن موضوع همه فعالان حوزه محیط زیست، جوامع محلی، تشکل‌های مردم‌نهاد و خبرنگاران تاثیر گذاشتند، موضوع میانکاله بود و کسی به آن رسیدگی نمی‌کرد و به‌شدت تحت تاثیر مسائل مختلف بود اما رییس سازمان حفاظت محیط زیست پای کار ایستاد و میانکاله را جمع کرد، این اتفاق کوچکی نیست امیدواریم مسائل محیط زیستی تحت تاثیر مسائل حاشیه ای قرار نگیرد.

مبنای اقتصادی بر اساس نگهداشت خاک وتولید آب

لیلا زمانی – مدیر کل دفتر مدیریت اقتصاد و فناوری محیط زیست – در ادامه این نشست خبری درباره ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیستی اظهارکرد: طرحی درباره ارزش‌گذاری اقتصادی به سازمان حفاظت محیط‌زیست سپرده و این کار از سال ۱۳۸۶ آغاز شد البته این کار نه تنها درایران بلکه در سطح جهانی هم نوپا بود. بر این اساس با روشی تقریبا قدیمی تا سال ۱۳۹۹ تقریبا ۲۵ منطقه از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌ زیست ارزش‌گذاری اقتصادی شد که این میزان حدود دو درصد از مساحت کشور بود.

وی افزود: از سال ۱۴۰۰ روش نقشه‌سازی خدمات اکوسیستم را برای ارزش‌گذاری اقتصادی تغییر دادیم و از آخرین روش و فناوری روز دنیا استفاده کردیم. در واقع استراتژیکی که در اتحادیه اروپا هم دنبال می‌شود را به کار بستیم.

مدیر کل دفتر مدیریت اقتصاد و فناوری محیط زیست ادامه داد: در روند ارزش‌گذاری اقتصادی مبنای کار را بر اساس نگهداشت خاک، تولید آب، کیفیت زیستگاه و مبحث تفرجی گردشگری قرار دادیم و به دنبال آن دستورالعمل ارزیابی خسارات را در طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا قرار دادیم. در واقع دستورالعمل طرح‌هایی که خسارات محیط زیستی شدیدی به همراه دارند را تدوین کردیم. 

تولید محتوا در مهدکودک‌ها و استفاده از ظرفیت وب‌ برای تولید محتوای محیط زیستی

محمدرضا رمضانی – معاون مرکز آموزش محیط بانی – نیز در ادامه این نشست درباره آموزش در مهدکودک‌ها در جهت حفاظت از محیط زیست گفت: عمده فعالیت ما در بخش آموزش در مهدهای کودک تولید محتوا برای مربیان است چون اگر مربیان مهدها و پیش دبستانی‌ها توانمند باشند به‌طور قطع برنامه‌های آموزشی مفید و هدفمندی برای مهدها ترتیب خواهند داد.

وی افزود: نسل‌سازی باید از مهدکودک‌ها و آموزش و پرورش آغاز شود اگر این اتفاق بیفتد قطعا نسل بعدی مشکلات امروز محیط زیستی را نخواهند داشت.

معاون مرکز آموزش محیط بانی با اشاره به اینکه کارگروهی در این زمینه را با آموزش و پرورش برگزار می‌کنیم، افزود: در حال حاضردو پژوهش توسط پژوهشکده محیط زیست در حال انجام است که مجریان آن معلمان با سابقه در حوزه آموزش و پرورش هستند که تحصیلات مرتبط با محیط زیست دارند همچنین یک کار تصویری برای مربیان پیش‌دبستانی در نظر داریم که توسط آموزش و پرورش انجام می‌شود. امیدواریم تفاهمنامه جدید ما با آموزش و پرورش در این زمینه به زودی امضا شود.

رمضانی در پایان تصریح کرد: اپلیکیشن «شاد» جزو بسترهایی بود که در زمان کرونا ایجاد شد و می‌توانیم که از این فضا برای آموزش‌های محیط‌ زیستی استفاده کنیم اما از بستر «شاد» در آموزش و پرورش در زمینه محیط زیست هیچ گونه بهره‌برداری نشده است، مگر یک تا دو مورد که بسیار ناچیز است. در حال حاضر برنامه ما استفاده از بسترهای وب مانند «شاد» است. در واقع کرونا پاس گل زیادی به محیط  زیست داد اما نتوانستیم درست از آن استفاده کنیم.

انتهای پیام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *