آبادی 118/خراسان رضوی مولتی ویتامین‌ها ترکیب بسیاری از ویتامین‌های مختلف هستند که به‌طور معمول در غذاها و سایر منابع طبیعی یافت می‌شوند. آن‌ها برای تامین ویتامین‌هایی استفاده می‌شوند که به اندازه کافی در رژیم غذایی فرد مصرف نمی‌شوند. مولتی ویتامین‌ها همچنین برای درمان کمبود ویتامین‌های ناشی از بیماری، بارداری، تغذیه نامناسب، اختلالات گوارشی و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می‌شوند.

به گزارش فایندز، سال‌هاست که پزشکان و متخصصان سلامت، مصرف روزانه مولتی ویتامین را به‌عنوان مکمل غذایی پیشنهاد می‌کنند. با این حال، در سال‌های اخیر، تحقیقات بیشتر این پرسش را مطرح می‌کند، آیا این مکمل‌ها که می‌توانند بسیار پرهزینه باشند، واقعا ضروری هستند یا خیر.

پزشکان و متخصصان مشهور جهان در سلامت روان می‌گویند: مولتی ویتامین‌ها می‌توانند برای بدن ما مفید باشند اما افرادی در مورد مصرف آن‌ها مطمئن نیستند، در اینجا خلاصه‌ای از پنج بخش از تحقیقات منتشر شده آمده است که نتیجه کاملا برعکس را نشان می‌دهد.

مولتی ویتامین‌ها از حملات قلبی، سکته مغزی، مرگ قلبی عروقی جلوگیری نمی‌کنند

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های مولتی ویتامین هیچ تاثیری بر سلامت قلب ندارند و احتمال ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی یا حتی مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش نمی‌دهند.

در این تحقیق، داده‌های ۱۸ تحقیق مختلف در مورد مکمل‌های مولتی ویتامین و مواد معدنی بررسی شد. نتایج برای بیش از ۲ میلیون نفر با میانگین پیگیری حدود ۱۲ سال از شروع تحقیق مربوطه ثبت شد. نتایج هیچ فایده بالینی مصرف مولتی ویتامین و مواد معدنی را برای جلوگیری از حملات قلبی، سکته مغزی یا مرگ قلبی عروقی نشان نمی‌دهد. بنابراین، تنها به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌کند که مولتی ویتامین‌ها در عمل آن طور که تصور می‌شود نیستند.

در حالی که این تحقیق هیچ فایده‌ای برای سلامتی نشان نمی‌دهد، به نظر می‌رسد مصرف مکمل‌های ویتامین البته، ضرری نیز ندارد. با این حال، با توجه به این موضوع، این تحقیق استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین یا مواد معدنی را برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی توصیه نمی‌کند. در واقع هیچ جایگزینی برای یک رژیم غذایی متعادل و مغذی با میوه‌ها و سبزیجات بیشتر که کالری اضافی، چربی اشباع شده، چربی ترانس، سدیم، قند و کلسترول غذایی را محدود می‌کند، وجود ندارد.

آیا فواید مولتی ویتامین‌ها خیالی است؟

مولتی ویتامین‌ها خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ را کاهش نمی‌دهد

مصرف چند ویتامین اضافی در هنگام مواجهه با یک مورد مبتلا به کووید مطمئنا منطقی به نظر می‌رسد. با این حال، نتایج تحقیقی جدید نشان می‌دهد که مکمل‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی مانند ویتامین C، ویتامین D و روی عملا هیچ کاری برای کاهش خطر مرگ بیمار در اثر ابتلا به ویروس کرونا انجام نمی‌دهند.

این تحقیق مجموعه جدیدی از داده‌های بستری شده در بیمارستان به دلیل کووید را برای این بررسی مرور کرد و هشدار داد که هیچ شواهد واقعی وجود ندارد که مکمل‌ها واقعا شدت علائم کووید-۱۹ را درمان یا کاهش دهند. هدف از این کار اصلاح این تصور غلط است که اگر روی، ویتامین D یا ویتامین C مصرف کنید، می‌تواند به نتیجه بالینی آلوده شدن به ویروس کووید-۱۹ کمک کند.

به‌طور خاص، در این تحقیق نتایج ۲۶ تحقیق بررسی شده جهانی شامل ۵۶۰۰ بیمار کووید-۱۹ بستری شده در بیمارستان، تجزیه و تحلیل شد. نتایج هیچ شواهدی مبنی بر کاهش میزان مرگ‌ومیر در میان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که مکمل‌های ویتامین D، ویتامین C یا روی مصرف می‌کنند در مقایسه با سایر بیماران نشان نمی‌دهد. با این حال، داده‌ها نشان می‌دهد که مکمل ویتامین D به طور خاص ارتباط ضعیفی با نرخ پایین لوله‌گذاری تنفس مصنوعی و اقامت کوتاهتر در بیمارستان دارد.

در یک بررسی مداوم از افرادی که به طور معمول مکمل ویتامین D را قبل از ابتلا به کووید مصرف می‌کردند، این تحقیق تغییر قابل‌توجهی در میزان مرگ‌ومیر در این افراد پیدا نکرد. تحقیق کنونی می‌خواهد روشن کند که منظور این نیست که ویتامین‌ها ناسالم هستند یا باید از آن‌ها اجتناب کرد بلکه صرفا نشان می‌دهد که ویتامین‌ها خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ را کاهش نمی‌دهند.

مولتی ویتامین‌ها و سایر مکمل‌های رایج هیچ مزیتی برای سلامتی ندارند

نتایج تحقیق دیگری نشان می‌دهد که مصرف مولتی ویتامین‌ها یا سایر مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی که معمولا مصرف می‌شوند، در واقع هیچ مزیتی برای سلامتی شما ندارند اما ضرری هم نمی‌رسانند.

این تحقیق مروری بر ۱۷۹ تحقیق در مورد مکمل‌های ویتامین محبوب منتشر شده بین ژانویه ۲۰۱۲ و اکتبر ۲۰۱۷ انجام داد. مطالعات طیف گسترده‌ای از مکمل‌ها، از جمله ویتامین‌های A، B۱، B۲، B۳ یا نیاسین، B۶،  B۹یا اسید فولیک، D،  C و E را پوشش دادند و مکمل‌های معدنی بتاکاروتن، کلسیم، اهن، فلز روی، منیزیم و سلنیوم همچنین مولتی ویتامین‌هایی که حاوی طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی بودند نیز مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج این تحقیق نشان داد، مکمل‌هایی که معمولا مصرف می‌شوند مانند مولتی ویتامین‌ها، ویتامین D، کلسیم و ویتامین C  هیچ تاثیری بر خطر ابتلا به سکته قلبی، بیماری قلبی یا مرگ زودرس افراد ندارند. علاوه بر این، نتایج نشان می‌دهد که مصرف مولتی ویتامین‌ها، ویتامین D، کلسیم یا ویتامین C هیچ ضرری نیز ندارد اما هیچ مزیت ظاهری نیز وجود ندارد.

تنها مکمل‌هایی که در میان تحقیقات فایده‌ای نشان دادند، اسید فولیک یا ویتامین‌های گروه B حاوی B۶، B۱۲ و اسید فولیک بودند که می‌توانند خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهند. بنابراین، این نتایج نشان می‌دهد که افراد باید از مکمل‌هایی که مصرف می‌کنند آگاه باشند و اطمینان حاصل کنند که برای کمبود ویتامین یا مواد معدنی خاصی که توسط پزشک به آن‌ها توصیه شده است، مفید هستند.

آیا فواید مولتی ویتامین‌ها خیالی است؟

عدم کاهش خطر بیماری قلبی، حتی در افرادی که رژیم غذایی ضعیفی دارند

مصرف مولتی ویتامین‌ها به افراد کمک نمی‌کند شانس کمتری برای  ابتلا به بیماری قلبی داشته باشند حتی در افرادی که رژیم غذایی ضعیفی دارند.

در این تحقیق ۱۳هزار و  ۳۱۶شرکت‌کننده که پرسشنامه‌های فراوانی غذایی را تکمیل کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. به دنبال تعیین اینکه آیا کسانی که شرایط غذایی ناسالم‌تری داشتند نسبت به کسانی که قبلا از رژیم غذایی مغذی بهره می‌بردند از مولتی ویتامین‌ها سود بیشتری می‌بردند یا خیر.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده‌اند، سال‌ها پس از شروع تحقیق، خطر بیماری افزایش یا کاهش پیدا نمی‌کند. علاوه بر این، این تحقیق همچنین نشان داد که تغذیه ضعیف هیچ تفاوتی در تاثیر مصرف روزانه مولتی ویتامین بر خطر بیماری قلبی عروقی یا مرگ و میر کلی ندارد.

به‌طور شهودی، بسیاری تصور می‌کردند، مردانی که در ابتدا وضعیت تغذیه‌ای «ضعیف» دارند، ممکن است از استفاده طولانی‌مدت مولتی ویتامین برای پیامدهای مرتبط با قلب سود بیشتری ببرند. با این حال، هیچ مدرکی برای این موضوع در تحلیل اخیر وجود ندارد.

فواید مولتی ویتامین‌ها ممکن است همه خیالی باشد

دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که مزایای سلامتی مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین ممکن است فقط در ذهن باشد. مردم فقط فکر می‌کنند که مصرف قرص‌های مولتی ویتامین و مواد معدنی برای سلامتیشان خیلی مفید است زیرا هیچ مدرک محکمی برای رد آن وجود ندارد.

این تحقیق داده‌هایی در مورد ۲۱هزار و ۶۰۳ بزرگسال را که در نظرسنجی مصاحبه سلامت ملی در ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۲ شرکت کردند، جمع‌آوری کرد. از میان نمونه، ۴۹۳۳ نفر گزارش دادند که به طور مرتب قرص‌های مولتی ویتامین یا مینرال مصرف می‌کردند.

نتایج نشان داد که مصرف‌کنندگان منظم مکمل‌های مولتی ویتامین یا مواد معدنی ۳۰ درصد از سلامت کلی بهتری نسبت به افرادی که آن‌ها را مصرف نمی‌کردند گزارش کردند. با این حال، در هیچ یک از پنج پیامد سلامت روانشناختی، فیزیکی یا عملکردی ارزیابی شده، بین افرادی که آن‌ها را مصرف کردند و نکردند، تفاوتی وجود نداشت. دو توضیح ممکن برای این نتایج ارائه شد؛ یا افرادی که به‌طور منظم مکمل‌ها را مصرف می‌کنند فقط معتقدند که این مکمل‌ها برای سلامتیشان مفید است یا به‌طور کلی در مورد سلامت شخصی خود، صرف‌نظر از مصرف خود، مثبت‌ فکر می‌کنند.

تاثیر انتظارات مثبت در کسانی که مکمل‌های مولتی ویتامین یا مواد معدنی مصرف می‌کنند، زمانی قوی‌تر می‌شود که در نظر بگیریم، اغلب این مکمل‌ها به افرادی که به اصطلاح «نگران هستند» فروخته می‌شوند. با این وجود، عدم تفاوت در نتایج سلامتی ارزیابی‌شده مطابق با تحقیقات دیگر است که نشان می‌دهد مکمل‌های مولتی ویتامین یا مواد معدنی سلامت کلی را در جمعیت عمومی بزرگسالان بهبود نمی‌بخشند.

شایان ذکر است که سایت منتشرکننده این تحقیق با این تحقیقات موافق یا مخالف نیست. اگر به مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین فکر می‌کنید یا می‌خواهید آن را متوقف کنید، ابتدا باید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

انتهای پیام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *